Kysymys:

Kun sähköruiskulla varustetun auton kaasun nostaa ylös, kulutus tippuu nollaan. Olen käsittänyt että moottori pysyy käynnissä renkaiden pyörimisen takia, mutta miten se "kuulostaa" ja "tuntuu" kuin auto kävisi normaalisti polttoaineella?

Tapio Ketonen:

Sekä suihkutusjärjestelmällä varustetuissa bensiinikoneissa että dieseleissä polttonesteen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa. Kulutus tietenkin menee nollaan, eihän silloin enää tarvita energiaa polttonesteestä, kun autolla on liike-energiaa yllin kyllin.

Moottori ei varsinaisesti pysy käynnissä vaan pyörii juuri tuon liike-energian turvin. Tavallinen vaihteisto siirtää voimaa kumpaan suuntaan tahansa.
Kuulostaminen ja tuntuminen johtunevat siitä, että autoon sisään tulevat äänet aiheutuvat pääasiassa muista äänilähteistä kuin moottorissa tapahtuvan palamisen aikaansaamista äänistä. Voimansiirto pitää ääntä, renkaat pitävät ääntä ja johtavat värinää koriin, jossa resonanssi saattaa saada hyvinkin voimakkaan melun aikaan. Myös ilmavirtaus korin ympärillä on merkittävä melun lähde.

Muistanpa erään kuorma-autovalmistajan edustajien maininneen, että jos rekka-auto kulkee tiellä yli 70 km/h, ohiajomeluun ei saada mitään eroja, oli auton moottori sitten käynnissä tai ei. Valtaosa melusta syntyy renkaista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.