Kysymys:

Lisäkysymys V.Kouran kysymyksen johdosta. Entäpä sitten automaattivaihteiston yhteydessä. Omassani kaasun nostamisen jälkeen näyttää ja tuntuu alkavan normaali moottorijarrutus aina noin 50 km/h saakka, jolloin vasta kierrokset putoavat tyhjäkäynnin tasolle. Voiko myös automaattivaihteisto siirtää voimaa molempiin suuntiin, vai onko moottorijarrutus - tai sen tuntu - saatu aikaan jollakin muulla konstilla. Auto MB E-malli - 98 ja 5 vaiht. autom.vaihteisto.

Tapio Ketonen:

Automaattivaihteistossa vaihteina käytetään planeettapyörästöjä, joiden eri osia jarrujen avulla pysäyttämällä tai vapauttamalla saadaan eri välityssuhteet aikaan. Planettavaihde on vanha keksinto, jo T-mallin Fordissa, jonka tuotanto alkoi 95 vuotta sitten, vaihteisto oli toteutettu niiden avulla. Tosin vaihteisto ei toiminut automaattisesti vaan jarruja polkimien avulla käyttämällä. Joustava osa automaattivaihteistossa on momentinmuunnin, joka on kiinnitetty vauhtipyörään tavallisen kytkimen tilalle. Se myös hoitaa kytkimen tehtävät.

Nykyisissä automaattivaihteistoissa momentinmuunnin kytkeyty kiinteäksi suurimmalla vaihteella ajettaessa. Silloin myös moottorijarrutus toimii aivan normaalisti. Periaatteessa myös momentinmuunnin siiirtää voimaa moottoriinkin päin, jos systeemissä on niin paljon kierroksia, että öljypumppu pystyy pumppaamaan turbiinille tarpeeksi öljyä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.