Kysymys:

Ostaa pamautin dieselkäyttöisen ajoneuvon ja mieleeni nousi eräs kysymys ja jutun aihe teille. Kenen myymä dieselöljy on parasta autolleni?

Eräs suomalainen tekniikkaan erikoistunut lehti on testannut bensoja mutta ei dieselöljyjä. Öljyissä kuitenkin varmaan on eroja koska esim. tässä hiljan ajelin erään aivan uuden E kopallisen johtotähden perässä eikä ollut epäilystäkään käyttövoimasta.

Vanhojen dieselien savutuksen ymmärrän mutta että jotkin uudetkin suoraruiskutusdieselitkin savuttaa, eli onko ero moottoreissa, öljyissä vaiko mahdollisesti viritysasteissa?

Tapio Ketonen:

DIeselpolttonesteen laatu on aika laaja kysymys, eikä tuohon kysymykseen voi antaa noin vain vastausta. Tuskinpa asiasta kukaan tekeekään mitään lopullista ja yksiselitteistä selvitystä. Laatu vaihtelee koko ajan.

Pakoputkesta tulevia päästöjä silmin tai nenällä tutkimalla ei polttonesteen laadusta saa selvää. Jos haju on pistävää ja väri harmaata tai sinistä, palaminen on epätäydellistä. Se taas voi johtua monesta syystä, esimerkiksi väärästä ruiskutusajoituksesta. Jos taas putkesta tulee mustaa savua, syynä on se, että polttonestettä työnnetään koneeseen liikaa poltettavaa käytettävissä olevaan ilmamäärään nähden. Osa polttonesteestä palaa ja loppu tulee nokena ulos putkesta.

Savutus ei siis liity moottori ikään vaan kuntoon. Vanhat dieselit savuttavat usein siksi, että yleisimmin käytetyssä Bosch VE -tyyppisessä jakajamallisessa ruiskutuspumpussa ruiskutusmäärä lisääntyy kulumisen myötä. Myös suuttimien avautumispaineiden lasku johtaa samaan tilanteeseen.

Ylivoimaisesti yleisin syy henkilöautodieselin savutukseen on kuitenkin ilmansuodattimen tukkeutuminen. Jos suodattimen huolto laiminlyödään, moottori saa vähemmän ilmaa. Dieselissä ei polttonestemäärää ohjata pakokaasujen perusteella, ruiskutusmäärä on uusissakin ohjelmoitu sillä olettamuksella, että ilmansuodatin toimii normaalisti. Jos putsari ahdistaa, pakoputkesta alkaa työntyä mustaa savua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.