Kysymys:

Mites tämä lohko- ja sisätilalämmittimen asia oikein on. Olen kuullut niin monta versiota.

1. Lohkolämmitintä ei kannata pitää päällä "turhaan". Max pari tuntia ennen lähtöä. Totta vai tarua?

2. Sisätilalämmitintä ei kannata laittaa autoon, kuulemma ruostuttaa. Totta vai tarua?

Mitäs muita uskomuksia ja tosiasioita aiheeseen littyy?

Tapio Ketonen:

Lohkolämmittimen käyttöä on tutkittu VTT:llä, ja tuo parin tunnin raja on oikea. Mitäpä se hyödyttää, jos moottori on vaikka kaksi viikkoa turhaan lämpimänä. lämpö karkaa moottorin ulkopinnoilta harakoille ja energia menee hukkaan. Kaksi tuntia taas riittää lämmittämään moottorin riittävän lämpimäksi, jotta se käynnistyy hyvin ja kuluttaa alusta alkaen mahdollisimman vähän.

Sisätilalämmitin ei ruostuta yhtään mitään. Ongelmana on se, että jos käyttäjä ei osaa käyttää auton lämmityslaitetta oikein eli siten, että sisäilma vaihtuu tehokkaasti, auton sisätiloihin kerääntyy kosteutta, ja se kyllä ruostuttaa ajan oloon.

Lämmityslaitetta pitää käyttää talvella siten, että puhallus on koko ajan mahdollisimman voimakkaalla. Lämpötilaa ei pidä säädellä puhaltimella vaan lämpötilan säätimellä. Lämmitetty talvi-ilma kuivaa sisätiloja tehokkaasti. Kyytiin tulee aina kosteutta, kun kengissä kulkeutunut lumi sulaa.

Elikkä jos joku on sitä mieltä, että sisätilalämmitin ruostuttaa, hänen ei pitäisi käyttää auton omaakaan lämmityslaitetta. Jos sisällä vallitsee koko ajan naseva pakkanen, silloin vapaata kosteutta ei kerry mattojen alle!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.