Kysymys:

Terve Ketonen, aluksi kiitokset mainiosta ”palstasta”.

Tämä nyt ei varsinaisesti ole kysymys, mutta viitsisitkö laittaa hieman ohjeistusta auton tee-se-itse ruostekorjauksesta. On varmasti hyödyllinen monelle vanhemman auton omistajalle joka ei raaski autoaan enää pajalle rahdata.
Itse mielelläni putsailisin jo lähes teini-ikäisen japsivanhukseni peltejä, tarvittava osaaminen vain puuttuu.

Siis ihan yleistä ruosteenpoistosta (tekniikka, välineet, aineet) ja maalaamisesta.
Kiitoksia.

Tapio Ketonen:

Ihan hyvä aihe mutta laaja. Ruostetta esiintyy niin monessa eri vaiheessa ja muodossa. Siis pienestä, miltei huomaamattomasta pilkusta maalipinnassa aina nyrkin mentävään ruostereikään. Korjausmenetelmät ovat tietenkin erilaiset.

Isojen reikien korjaus on tietenkin aivan oma lukunsa. Siinähän ei auta kuin etsiä jostakin reiän ympäristöstä niin vahvaa peltiä, että siihen voidaan hitsata uutta peltiä kiinni. Vanhat riekaleet pois ja ruosteenesto kuntoon, niin taas pärjätään vähän aikaa.

Tärkeintä olisi kuitnkin puuttua ruosteesen aivan alkuvaiheessa. Jos ulkopinnassa on ruostepilkkuja, ne on helppo havaita ja myös korjata. Ruoste pois vaikkapa puukon kärjellä rapsuttamalla, sitten päälle maalia. Jos kyseessä on hyvin pieni täplä, maalitippa vaikkapa tulitikun päällä töpötettynä riittää korjaukseksi. Hieman suuremmissa tarvitaan jo pohjamaalia ja mahdollisesti pakkelia pintamaalin alle.

Ruosteen torjuminen perustuu siihen, että ilmalta eli sen sisältämältä hapelta estetään mahdollisimman tehokkaasti pääsy peltiin, koska happi muodostaa raudan kanssa ruostetta. Ruostehan on rautaoksidia.

Pintamaalin tärkeimpiä ominaisuuksia on kyky muodostaa mahdollisimman tiivis kalvo. Valitettavasti tätä on vaikea yhdistää hyvään tarttuvuuteen, joten pohjamaalina käytetään huokoisempaa maalia, joka tarttuu hyvin peltiin. Pintamaali taas pysyy hyvin pohjamaalin huokoisella pinnalla.

Korjauksen onnistumiselle oleellista on, että vauriokohdasta saadaan ruoste poistetuksi mahdollisimman tarkkaan. Ehdottomasti tehokkain ja paras tapa siihen on hiekkapuhallus. Esimerkiksi Bilteman myymä pistemäinen hiekkapuhalluslaite puhdistaa sormenpään kokoisen täplän ehdottoman puhtaaksi parissa sekunnissa. Hiekkapuhallus on paras keino myös todella pahasti ruostuneeseen pintaan, sillä mukana olevat hienoimmat jyväset tunkeutuvat syviinkin ruostekoloihin. Puhallettu pinta on pohjamaalattava tai pakkeloitava heti, sillä puhdas teräs ruostuu välittömästi.

Vauriokohdan saaminen ennalleen onkin sitten jo oma taiteen laji. Kaksikomponenttinen pakkeli on paras keino tasoittaa kuopat, pinta pitää hioa suoraksi. Paklausta ja hiomista jatketaan, kunnes pinta on riittävän hyvä.

Alkuvaiheen hionnassa voi käyttää koneita apuna, mutta lopullinen viimeistely pitää tehdä käsin. Vesihiomapaperi hiomatuen päälle kiinnitettynä ja riittävän usein vesiastiassa huuhdottuna on oikea työväline. Alussa käytetään karkeampaa, lopussa hienompaa. Jos pintaan on jäänyt hankalia pikkukoloja, ne saa täytetyksi parhaimmin hienosilotteella, joka tosin kuivuu hitaasti.

Maalaaminen sitten onkin jo velhojen hommaa. Osaaja saa hyvää jälkeä spraypullollakin. Siihen vaaditaan vain käytännön kokemusta ja paljon harjoittelua. Jos kyseessä on metalliväri, aina hankalammaksi menee. Metallimaalin päälle pitää yleensä ruiskuttaa vielä kerros kirkaslakkaa antamaan lopullinen pinta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.