Kysymys:

Olen aina tankannut autoihini 98:a siinä uskossa, että se on parasta autolleni. Mitään ongelmia minulla ei koskaan ole ollut, tosin en koskaan ole kovin pitkään autoillani ajanut ennen vaihtoa toiseen kulkineeseen. Olen kuitenkin viimeaikoina kuullut ristiriitaisia väitteitä 98:n käytöstä uusissa ja nykyaikaisissa moottoreissa. Toiset sanovat sen olevan "parempi" moottorille ja toiset sanovat siitä olevan jopa haittaa 95:een nähden!

Varsinainen kysymys siis kuuluu:
Tykkääkö moottori enemmän 98:sta kuin 95:sta? Onko 98:n käytössä jotain haittoja, muita kuin siis korkeampi hinta, verrattuna 95:een?? Useimmat ihmiset sanovat 98:n palavan paremmin -> vähemmän karstaa, parempi hyötysuhde, pirteämpi kone...

Toiset taas sanovat siinä olevan enemmän lisäaineita, jotka karstoittavat konetta 95:sta enemmän?? Onko tosiaan näin??? Kuulemma 98:sta ei ole mitään hyötyä normaaleissa moottoreissa, pikemminkin moottorinohjausyksiköt on useimmiten "optimoitu 95:lle", jollain 98:n käytöstä voi olla jopa haittaa!!??

Mikä näistä kahdesta olettamuksesta on oikea? Vai löytyykö molemmista osa totuutta?

Ostin muutama viikko sitten uuden auton (Fiat Stilo 80) ja ajattelin tarkistaa asian kerralla kuntoon! Valmistajan ohjekirjassa suositellaan käytettäväksi polttoainetta, joka on oktaaniluvultaan VÄHINTÄÄN 95:sta, eli voisi kuvitella 98:n olevan siis parempi vaihtoehto moottorin hyvinvointia ajatellen, vai kuinka?

Tapio Ketonen:

Öljy-yhtiöt, etenkin heidän talousjohtajansa, ovat sinulle kiitollisia. Heidän mielestään sinun kaltaisiasi asiakkaita pitäisi olla enemmän!

Bensiinin oktaaniluku osoittaa vain ja ainoastaan puristuskestävyyttä. Jos polttonesteen puristuskestävyys eli oktaaniluku on liian alhainen, seos syttyy moottorissa ennen aikojaan. Tästä aiheutuu yleensä terävää kilisevää ääntä, jota kusutaan nakutukseksi.

Nakutus on moottorin kannalta vaarallinen ilmiö. Seos syttyy liian aikaisin, mäntä on vielä nousemassa ylös ja männän päälle jäävä palotila on pienenemässä. Tästä syystä paine palotilassa kasvaa aivan liian korkeaksi, ja moottoriin kohdistuu paljon ylimääräistä rasitusta. Se myös kuumenee rajusti, mäntä voi jopa sulaa tästä syystä.

Nykyisin valtaosa moottoreista sovitetaan toimimaan 95-oktaanisella bensiinillä. Ainoastaan erittäin suorituskykyisten autojen (esimerkiksi Porsche) moottorit sunnitellaan siten, että niissä tarvitaan välttämättä 98-oktaanista. Monissa autoissa moottorin toimintaa ohjataan nakutustunnistimen avulla, joten puristusta on voitu nostaa lähemmäs sitä rajaa, jossa nakutus on mahdollista.

Nakutustunnistimen ohjaama moottorinohjausyksikkö reagoi havaittuun nakutukseen siten, että esimerkiksi turbokoneissa ahtopainetta lasketaan. Vapaasti hengittävissä ensimmäinen temppu on sytytyshetken myöhentäminen, ja myös syötettävän polttonesteen määrää pienennetään. Tällä tavoin palamislämpötilaaa saadaan lasketuksi, se vähentää nakutustaipumusta.

98-oktaaninen ei siis ole yhtään sen parempaa tai huonompaa moottorille kuin ysiviitonen. Kalliimpaa se toki on. Eri yhtiöiden bensiineissä on pieniä eroja lisäaineistuksessa, mutta käytännössä lisäaineistus yleensä on saman yhtiön 95- ja 98-oktaanisissa jokseenkin sama. Lisäaineet huolehtivat palamisen puhtaudesta ja mm. venttiilien siisteydestä. Oktaaniluvun nostamiseeen käytetään yleensä alkoholipohjaisia aineita kuten MTBE:tä. Erot sen määrässä eivät vaikuta moottoin toimintaan paitsi tietenkin estämällä nakutusta.

Suosittelen tutustumaan lähemmin Nesteen sivuilla olevaan tarkempaan tietoon Nesteen bensiineistä. Jälkimmäisestä linkistä ladattavissa oleva Bensiiniopas on tuhti paketti, kokoakin 2,11 megatavua. Se sisältää todella paljon tietoa, kirjoittajina ovat olleet Fortumin tutkimuskeskuksen asiantuntijat.

Stilo kulkee oikein hyvin 95-oktaanisella. 98-oktaanisen käytöstä ei moottorille aiheudu haittaa, mutta se on kalliimpaa. Minun mielestäni autoilu maksaa muuenkin ihan tarpeeksi, joten turhasta maksaminen on mielestäni tyhmää. Siksi siis kannattaa tankata ysivitosta Stilonkin tankkiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.