Kysymys:

Vastaus mj:lle ja monille muillekin muka-kiireisille chippareille: Erään yrityksen uutena hankkimaan sinänsä jo tehokkaaseen dieselmaasturiin vaihdettiin jo parin viikon kuluttua ostosta ns. teholastu. Kuukauden kuluttua auto oli piirimyyjän korjaamolla automaattivaihteisto rikkoutuneena. Ensin luultiin, että se "vaan hajos", kun asiakas ei maininnut hankkineensa teholastua. Asia selvisi autoliikkeelle sattumalta ja tämän jälkeen ne pesivät kätensä koko jutusta todeten, että asiakas hommaa vaihteiston omalla kustannuksellaan.

Rutkasti lisääntynyt vääntö rikkoi vaihteiston, sillä se oli mitoitettu lukemaan x plus 2 Nm siihen päälle.

Asiassa täyttyy jopa lievän petoksen tunnusmerkit koska takuuehtoja oli rikottu ja niistä ei kerrottu korjaamolle vaan yritettiin saada uusi vaihteisto takuuseen sen "tahallaan rikotun" tilalle.

Olis pitänyt ajatella. Ensteks!

Tapio Ketonen:

Kyllähän maahantuojat ilmoittavat, että lastuviritys lopettaa takuun siihen paikkaan, ja onhan tuo sanottu sikäli selvästi takuuehdoissakin, että siellä kielletään muutosten tekeminen. Aika usein näissä tapauksissa on toimittu sitenkin, että vahingon satuttua on kiireesti asennettu alkuperäinen lastu takaisin paikolleen. Tämäkin vain tuppaa paljastumaan, uusien autojen elektroniikkaan tallentuu kaikenlaisia tietoja!

Kyseessä ei välttämättä ole mikään lievä eli tavallinen petos tai sen yritys. Laki sanoo, että jos teolla tavoiteltu taloudellinen hyöty on merkittävä, kyseessä on törkeä petos. Siitä on enimmäisrangaistus kaksi vuotta vankeutta. Automaattilaatikon korjaaminen tulee tosi kalliiksi, joten tuossa lienee yritetty törkeää petosta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.