Kysymys:

Kerropa,Kun minua rupesi kaivelemaan tuo lausahdus Passatin niveljutussa: "Monella autolla ei ajeta koko käyttöaikana noin paljon" (185 tkm). Kyllä Suomessa pienimmätkin riisipussit ja eurokassit ajetaan reippaasti yli 200 tkm. Vai mitäköhän autoja mahdoitte tarkoittaa? Vanhoissa autoissa jossa on ei ole "miljoonammittaria" kilometrien hahmottaminen on vaikeaa. Mielestäni auto alkaa olla sisäänajettu 200 tkm kohdalla ja kaikki tyyppiviat alkavat olla paljastuneet. Kokemukseni mukaan yleensä niveliä aletaan vaihtamaan kun kilometrejä on kasassa 200-300 tkm silloinkin yleensä raidetangonpäät ja kallistuksenvakaimen kumihelat vaativat vaihtoa. Pyöränlaakerit ja nivelet yleensä kestää noin 400 tkm ja joskus vielä enempikin. Suojakumit alkaa paukkumaan 200 tkm jälkeen ja iskareita vaidetaan 200-400 tkm paikkeila. Syylärin vaihtoväli noin 10-15 vuotta.
Venttiilien ohjureiden kumien vaihto n.300tkm (Referenssinä käytetty autoja mazda626-85 280tkm, mazda626-88 417tkm, mazda626-90, 360tkm, mazda323f-90, 300tkm, camry-87 492tkm joiden huoltohistoria täysin tiedossa. Mazdoissa(87->97) tyyppivikana ventiilien nostimien likaantuminen -> puhdistus 200tkm välein 1h homma)

Tapio Ketonen:

Joo, kyllähän noilla isommilla, mutta tarkoitin kyllä lähinnä joitakin pienempiä autoja kuten pikku-Fiateja, Micraa, Renaulteja, Citroëneja, Peugeoteja jne. Myös Lada ja vanhemmat Skodat kuuluvat näihin, ei kai monikaan takaveto-Skoda kulkenut noin paljon. Osin syynä on tietysti sekin, että pienemmät autot ostetaan vähäisempään käyttöön, ja tällöin autoa vanhentavat lähinnä vuodet, eivät niinkään kilometrit.

Autojen kestävyys on kyllä parantunut viime aikoina melkoisesti, ja kyllähän nuo kertomasi lukemat ovat totta juuri noille malleille. Ne kylläkin ovat autoja sieltä parhaasta päästä, eivät Volkswagenit kait yleensä pääse samoihin saavutuksiin.

Autojen eri komponenttien mitoituksessa lähdetään yleensä siitä, että käyttöikä on rajallinen. Talousosaston punakynämiehet pyrkivät säästämään kaikessa, jopa osien laadussakin. Liikutaan minimirajoilla, mennään rimasta yli hipoen. Japanilaiset ovat syyllistyneet selvään ylimitoitukseen, sillä Japanissa autot menevät romutukseen aika nuorina, ehkä jo vähän yli viiden vuoden iässä. Syynä on se, että lainsäädäntö vaatii uusimaan niin paljon osia, ettei se kannata, koska uudet autot ovat ansiotasoon nähden edullisia.

Mutta itse asiaan: Ei kai kukaan vakavissaan voi väittää, että 185.000 km ajettuun henkilöautoon pitäisi vaihtaa takuuna osia, jotka ovat normaaleja kulutusosia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.