Kysymys:

Mikä on syynä, että kun tunkkaan auton ylös (takapään) kun autossa on käsijarru päällä, niin alas laskettaessa perä jää normaalia ylemmäs? Kun kässärin laskee poi päältä, perä tippuu normaali korkeudelle.
Ominaisuus on esiintynyt ainakin kadetissa, vectrassa, xsarassa, mondeossa ja astrassa.

Tapio Ketonen:

Joustoliikkeessä takapyörien asentokulmat muuttuvat hieman, pyörän napa kiertyy koriin nähden. Myös muut asentokulmat muuttuvat hieman. Kun perä nostetaan ylös, jouset pääsevät uloimpaan asentoonsa ja pyörät ovat irti maasta. Takaisin laskettaessa pyörät ottavat ensiksi maahan, ja kun asentokulmat sittenyrittävät muuttua taas normaaleiksi, kiristetty käsijarru estää pyöriä liikahtamasta täysin vapaasti. Johonkin jää jännitystä, joka auttaa jousia pitämään peräpäätä ylempänä.

Kaikissa autoissa alas laskeminenkaan ei palauta autoa normaalille korkeudelle, vaan autoa pitää liikuttaa tai ainakin jousitusta heiluttaa. Näin käy, jos akselistorakenne päästää tien pinnasta mitatun raideleveyden muuttumaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.