Kysymys:

95 oktaanisen bensiinin käyttö 98:lle tarkoitetussa moottorissa.
Palstalla on aiemmin ollut keskustelua kannattaako 98 käyttää mikäli valmistaja suosittaa vähintään 95 oktaanista. Näissä tapauksissa ei 98:n käytölle ole todettu olevan mitään perusteita. Miten on asian laita niissä moottoreissa, joista valmistaja ilmoittaa: "Suositeltava bensiinilaatu 98 okt mutta nakutustunnistimen ansioista voidaan käyttää myös 95 oktaanista. Tällöin vääntömomentti kuitenkin hiukan laskee."

Tällainen moottorihan 1.6 l 16 V löytyy mm monen uudemman VW Golfin ja Boran nokalta.

Onko hyvälaatuista suomalaista bensiiniä käytettäessä vaaraa että tunnistimesta huolimatta moottori vaurioituu nakutuksen takia 95 oktaanista käytettäessä?

Onko mahdollista, että polttoaineen kulutus nousee, koska kuljettaja kompensoi väännön laskua reippaammalla kaasun käytöllä ja polttoaineen hinnassa saavutettu säästö kompensoituu kasvaneella kulutuksella?

Tapio Ketonen:

Nakutustunnistin vaikuttaa moottorin toimintaan ensisijaisesti siten, että se siirtää sytytysajoitusta myöhemmälle. Tämä tietenkin huonontaa moottorin taloudellisuutta. Käytännössä Suomessa ajetaan niin rauhallisesti, että nakutusta esiintyisi enintään satunnaisesti, joten nakutustunnistin vaikuttaa moottorin toimintoihin hyvin harvoin. Niinpä tuota heikommalla taloudella ajamista tulee erittäin vähän, joten kulutuksen kasvua on käytännössä vaikea havaita.

Samasta syystä vaurioriski on perin olematon. Nakutustunnistin ja moottorin säätöjärjestelmä hoitavat asiat niin, ettei nakutus pääse jatkumaan pitkkään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.