Kysymys:

Ennen pidettiin automiesten keskuudessa kovin pahana ns. vedättämistä, eli ajoa isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että uudet tehokkaat TDI, HDI.CDI, TDCi ja mitä niitä onkaan moottorit tuntuvat nimenomaan vaativan ajamista - ja eritoten myös kiihdyttämistä - kierrosluvuilla 1000-2000 r/min.

Miten lie, ovatko rakenteet, materiaalit ja voiteluaineet kehittyneet niin, että tekniikka tosiaan tämän kestää vai onko odotettavissa autojen käyttöiän lyheneminen kalliiden voimansiirtoremonttien vuoksi?

Tapio Ketonen:

Tähän kysymykseen antaa vasta aika lopullisen vastauksen. Dieselin voima tulee etenkin matalilla kierroksilla voimakkaina iskuina, joten vedättäminen aiheuttaa voimakkaita rasituksia. Kyllä se tärinä usein tuntuu aika pahalta, joten minun mielestäni terveellisintä on jättää ainakin raskas vedättäminen alakierroksilla tekemättä.

Toki voimansiirto on niin mitoitettu, ettei se takuuaikana tuosta syystä laukea, mutta meillä ainakin toistaiseksi edellytetään dieselin voimansiirron kestävän vähintään kymmenen vuotta ja puoli miljoonaa kilometriä.

Myös öljyt ovat kehittyneet. Esimerkiksi VW-sukuisten vaihteistoissa käytetään erikoisöljyä, joka on aika kallista ja jota ei liene suositeltu vaihdettavaksi, mutta mieluummin itse kuitenkin vaihdan kalliinkin öljyn kuin koko vaihteiston 2-3 vuoden välein.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.