Kysymys:

Käsittääkseni auton teknisissä tiedoissa esitettävät polttoaineen kulutustiedot ilmoitetaan ilman, että mikään ylimääräinen sähköä kuluttava ja polttoaineenkulutusta lisäävä laite olisi päällä. Olisi kuitenkin mukava tietää, paljonko kukin lisälaite suunnilleen lisää polttoaineenkulutusta bensiinikoneissa ja toisaalta dieseleissä. Siis valot, ilmastointi, tuuletin, istuinlämmitin, takalasinlämmitin yms. Tietenkään tarkkoja lukuja ei voi antaa, mutta suuruusluokat riittävät.

Tapio Ketonen:

Auton latausjärjestelmä on hyvin epätaloudellinen tapa tuottaa sähköä, jos verrataan tuotetun sähköenergian määrää käytettyn polttonesteen sisältämään energiaan.

Ensinnäkin bensiinimoottorin hyötysuhde lienee parhaimmillaankin vain 30 % luokkaa, usein liikutaan tätä huonommissa lukemissa. Diesel pääsee ehkä 40 prosenttiin. Laturi taas muuttaa ottamastaan tehosta sähköksi vain n. 60-70 % - tämä on muistiperusteinen arvaus, mutta tuskinpa tuota parempaan päästään.

Testasimme viime vuonna käytännön ajolenkillä, että auto kulutti ilmastointi päällä käytännön ajossa bensaa hieman yli puoli litraa sadalla enemmän kuin ilman ilmastointia. Tuollainen ero jo tuntuu, mutta vähemmän tehoa vaativien lisävarusteiden käytön lisäkulutus hukkuu helposti käytännön ajotilanteissa ilmeneviin häiriötekijöihin.

Suuruusluokkienkaan ilmoittaminen ei nyt ilman käsikirjastoa ja laskutoimituksia onnistu, mutta löysä arvioni on, että kaikki sähkölaitteet (valot, tuulettimet, lasien ja takapuolen lämmitys jne.) päällä ajettaessa kuluisi ehkä suuruusluokka 0,1-0,2 l/100 km enemmän kuin aivan ilman sähkönkulutusta ajettaessa.

Paljon suurempi merkitys on kuskin ajotavoilla. Oikealla ja säästäväisellä ajolla kulutus putoaa tapauksesta riippuen helposti 0,5-2 litraa sadalla. Joten eiköhän nautita sähkölaitteiden ja tarvittaessa myös ilmastoinnin tuomasta mukavuudesta ja säästetään ajotapoja korjaamalla!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.