Kysymys:

Olen lukenut, että nakutuksenesto toimii niin, että sytytystä myöhennetään, jotta polttoaine ei syttyisi itsestään liian aikaisin. En ymmärrä, miten sillä voidaan estää liian aikaista syttymistä. Siis voisiko Ketonen vääntää rautalangasta mallin, mitä sylinterissä tapahtuu ilman nakutuksenestoa ja miten nakutuksenestolla puututaan peliin.

Tapio Ketonen:

Pyrittäessä mahdollisimman suureen hyötysuhteeseen polttonesteseos sytytetään hieman ennen männän nousemista ylimpään kohtaansa, jotta palamisen aikaansaama kaasujen laajeneminen ehditään käyttämään mahdollisimman hyvin hyödyksi. Tämä tietenkin merkitsee, että palaminen hieman "iskee takaisin", eli se alkaa jo etukäteen. Se aiheuttaa paineen nousua, joka taas saa lämpötilankin nousemaan.

Kun lämpötila nousee, palotilassa aina oleva karsta alkaa hehkua, ja tämä saa aikaan seoksen syttymisen liiankin aikaisin. Tästä aiheutuu nakutusta, joka kuuluu terävästi kilisevänä käyntiäänenä. Ilmiö nostaa lämpötilaa entisestään, joten vaarana on mäntien ylikuumeneminen ja sulaminen.

Jos nakutuksen ilmetessä sytytystä myöhennetään, vastaan potkiminen vähenee ja palamislämpötila laskee. Karstakin lakkaa hehkumasta, joten nakutus loppuu. Eihän tämä kaikki tapahdu heti seuraavalla kierroksella, mutta hyvin pian kuitenkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.