Kysymys:

Luin taannoin, että eräs suomalainen autoliike ei ota vaihdossa Saksasta tuotuja autoja. Epäilevät, että "germaanit" eivät osaisi huoltaa autojaan.

Tein aikoinaan vuosia töitä eräälle saksalaiselle rakennusfirmalle. Koska olen aina pitänyt autolla ajamisesta ajoin vuosittan Suomen ja Saksan väliä, parhaimmillaan 10-kertaa vuodessa. Huollatin Suomesta ostamani auton aina Saksassa. Huomasin nimittäin, että huoltotyöt tehdään ed. maassa paremmin. Kun suomi-poika korjaa, saksan-pojat laittaa uutta. Ja joskus ihan varmuuden vuoksi ne peijoonit vaihtaa esim. iskaritkin kun tietty km-määrä tulee mittariin. Eikä se huollattaminen Saksassa edes maksanut enempää kuin kotimaassa.

Tapio Ketonen:

Jos Laakkosten firmat eivät ota Saksasta tuotuja vaihdossa, niin mitä sitten? Onhan niitä muitakin autoliikkeitä. Ja voihan käytetyn auton myydä seuraavalle ostajalle myös suoraan. Suorasta kaupasta hyötyvät niin ostaja kuin myyjäkin. Ostajan ongelma vain on, että jos myyjä huijaa, korvaus pitää hakea siviilikanteella oikeusteitse. Mutta ei se välttämättä irtoa liikkeenkään huijatessa muulla keinolla.

Perustelu penseälle suhtautumiselle löytyy siitä, että saksalaisissa vanhemmissa vaihtoautoissa matkamittarilukemat ovat poikkeuksetta väärennettyjä. Ei kukaan voi uskoa, että 15 vuotta ajossa olleella 250 D Mersulla olisi ajettu vain 175.000 km. Kun Saksassa diesel oli tuohon aikaan miltei samanhintaista kuin bensa ja dieselauton vuosivero oli kalliimpi, ei kukaan täysijärkinen ostanut kalliimpaa ja hitaampaa dieseliä vähäistä käyttöä varten.

Mutta Saksassa löytyy toki muitakin autoja ja autoliikkeitä. Vanhojen romujen kanssa touhuavat maahanmuuttajat, jotka eivät vierasta pikku petostakaan. Kunnollisesta merkkiliikkeestä ostettu 2-3 vuotta vanha auto sen sijaan on aika luotettava ostos. Yleensä huoltohistoria on kunnossa ja jopa rehellisempi kuin suomalaisen merkkiliikkeen autoissa. Autot huollatetaan yleensä vielä tässä vaiheessa merkkiliikkeessä. Mittarilukemia ei väärennetä, koska firmoilla on liian suuret panokset pelissä, hommaa ei riskeerata muutaman sadan euron mahdollisen voiton takia. Mutta eipä kukaan pysty takaamaan suomalaisten vaihtoautojenkaan kilometrimääriä.

Tärkein asia on, että Saksassa ajettu auto on merkittävästi paremmassa kunnossa korinsa osalta kuin Suomessa saman ajan ja saman verran ajettu. Olosuhteet ovat Saksassa paljon helpommat.

En usko, että Laakkosten firmoilla syrjinnän perusteena olisi pelko siitä, että autot olisivat huonommin huollettuja. Kyllä sielläkin tunnetaan suomalaisen autohuollon taso. Osataan sielläkin lukea Tekniikan Maailman huoltokorjaamotestejä. Niissähän tuo taso on mitattu. Tokko saksalaisen autohuollon taso voi olla mainittavasti huonompi. Hinta tosin yleensä lienee edullisempi.

Oma, täysin perustelematon ja toivottavasti paikkansa pitämätönkin arvioni on, että merkkiliikkeet ovat keskenään sopineet, että tuontiautojen mainetta yritetään kaikin keinoin polkea maan rakoon.

Eräs esimerkki tästä oli se, että taannoin hakiessani kuukauden käytettyä eräästä autoliikkeestä menin paikalle Saksasta tuomallamme Mondeo farmarilla. Kun autosta tuli puhetta kyseisen liikkeen vaihtoautopäällikön kanssa, hänen kommenttinsa oli: "Paljonko sillä valehdeltiin ajetun?" En viitsinyt kysyä siitä kuukauden käytetystä, että "paljonko te valehtelette tällä ajetun?"

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.