Kysymys:

Rampista liikenteeseen liittymisessä näkee jatkuvasti kahta eri koulukuntaa:

1. Ajetaan hitaasti liityntäkaistan alkuun ja odotetaan sopivaa väliä.
Mutta: jos liikennettä on paljon, tarvitaan tosi pitkä väli ennen kuin päästään sisään, kun liittymäkaistalla ei ehdi kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin. Lisäksi rampista takaa tuleva liikenne saattaa jumittua.

2. Ajetaan reippaasti liityntäkaistalle ja kiihdytyksen jälkeen pujahdetaan sopivaan väliin.
Mutta: jos vierelle sattuu autoilija, joka päättää itsepintaisesti ajaa samaa vauhtia kuin liittyjä tai jos liikennettä on paljon, loppuu kiihdytyskaista ennen kuin tilaa löytyy.

Voisiko Ketonen vääntää rautalangasta malli, miten rampista tullaan sisään turvallisesti ja sujuvasti !

Tapio Ketonen:

En siitä rautalangasta tiedä, mutta tällä tavalla sanoisin vaikkapa omalle tyttärelleni, jos häntä sattumalta opettaisin. Ensimmäiseksi esittämäsi vaihtoehto kannattaa heti sulkea pois mielestä:

Kiihdytyskaista on nimensä mukainen paikka, ja siksi on todella kiihdytettävä - edellyttäen tietenkin, ettei edessä kiihdytyskaistalla ole ketään selkeästi hitaampaa. Jokainen liittyminen on aina asia erikseen, eikä koskaan pidä opetella mitään jäykkää/jäykkäniskaista ratkaisua liikennetilanteisiin. Ikinä ei myöskään pidä tuudittautua siihen oudon yleiseen käytäntöön ja oletukseen, että moottoritiellä ajava kyllä väistää liittyjää ohituskaistalle.

Minä teen näin: Kiihdytän ajoneuvoani kiihdytyskaistalla ja samalla tarkkailen liikennevirtaa vasemmalla puolellani. Kiihdytyskaistan pituus kyllä riittää siihen, että haen itselleni paikan väylän jonosta - joko jonkun edestä tai takaa. Tosin esim. pääkaupunkiseudulla jonossa liikkuvien etäisyydet eli turvallisuusvälit ovat melko lyhyitä, mistä kertovat ruuhka-aikojen peräänajot ja pienet ketjukolarit suunnilleen joka viikko. Myös vilkkua pitää käyttää sopivasti ennen sitä vaihetta, kun todella aikoo hakea paikkansa väylän jonosta.

Loppujen lopuksi erittäin harvoin sattuu niin, että joudun liittymiskaistalla ajamaan toisen rinnalla täsmälleen samaa vauhtia. Jos niin käy, ajattelen ennen kaikkea, että olen itse kiihdyttänyt mukaan hieman tehottomasti tai jättänyt käyttämättä pääväylällä ajavan takana odottavan turvallisen tilan.

Heti liityntäkaistan alusta ei pidä syöksähtää tielle, vaikka tilaa hyvin olisikin. Silloinkin kannattaa liittyä hyvin loivassa kulmassa vasta kauempana. Samalla näkee pääväylän liikenteen hyvin myös taustapeilistä.

Tapani Iivari
Erikoisalueena liikenne

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.