Kysymys:

Jatkokysymys oheisen Ketosen nakutusvastauksen pohjalta: Olen siis kuullut sanottavan, että nakutus aiheutuu siitä, että polttoaine syttyy "itsestään" liian aikaisin. Ilmeisesti näin ei tarkalleen ottaen ole, koska silloinhan ilmiötä ei voitaisi estää sytystä säätämällä. Oikein kait olisi sanoa, että nakutus aiheutuu siitä, että polttoaine syttyy sytyksen jälkeen (!) liian aikaisin, siis sytyksen jälkeen. Päättelinkö oikein ?

Tapio Ketonen:

Tarkalleen ottaen on juuri niin, että nakutus johtuu polttonesteen syttymisestä ennen sytytystulpan antamaa kipinää. Nakutusta voidaan säätää sytytyshetkeä myöhäistämällä, koska nakutusta aikaansaava hehkusytytys ei ennätä polttaa kaikkea seosta ennen kipinää.

Kun sytytyshetkeä myöhennetään, seosannoksen pääosan palaminen tapahtuu myöhemmin. Tämä laskee palamislämpötilaa, vähentää karstan hehkumista ja lopulta saa hehkusytytyksen ja sen aiheuttaman nakutuksen loppumaan. Moottorissahan tapahtuu paljon lyhyessä ajassa. Jos käyntinopeus on 3000 r/min, jokaisella sylinterillä on 25 työtahtia sekunnissa. Joka toisella kierroksella imetään sylinteriin uusi annos kylmää seosta, joka myös jäähdyttää mooottoria erittäin nopeasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.