Kysymys:

Ostin maaliskuussa uuden Fiat Punto 60 Dynamicin. Heti uutena keskuslukko hajosi ja kannentiiviste vuoti. Kannessa oli ilmeisesti valuvika. No, se tuli kuntoon, mutta keskuslukko kummittelee.

Puolen vuoden aikana keskuslukko on ollut korjauksen alla 6 kertaa. Viimeksi eilen, ja kestihän se n. puoli tuntia, jolloin jäi hätävilkut päälle ja toinen kaukosäädin pimeni. Vikoja on ollut sulakepaloista noihin kaukosäädin vikoihin. Lukon ohjausyksiköitä on vaihdettu jatkuvalla syötöllä. Koko piuhoitus on käyty läpi. Vika ei tunnu vaan häviävän, kuulemma nyt aletaan olla voimattomia.

Mikä on myyjän vastuu autokaupassa takuu aikana? Ja onnistuuko kaupan purku tai hinnan alennus vikoihin vedoten?

Tapio Ketonen:

Kaupan purkaminen on ostajan kannalta huonoin ratkaisu. Kauppaa purettaessa ajetuille kilometreille lasketaan huikea hinta. Mutta myyjän kuuluu kyllä laittaa auto kuntoon, eikä siinä ole edes merkitystä takuulla: Jos autossa on todettu vika, joka siinä on ilmiselvästi ollut joko esiintyvänä tai piilevänä kaupantekohetkellä, myyjän tulee laittaa auto kuntoon.

Et kerro, mistä päin auto on ostettu. Eräs ratkaisu asian hoitamiseksi on, että vaadit myyjää toimittamaan auton maahantuojan korjattavaksi. Miltei jokaisella maahantuojalla on joko huoltokoulunsa yhteydessä tai muualla erityinen korjaamo hankalia tapauksia varten. Siellä osataan yleensä korjata hankalimmatkin viat. Ilman muuta asiaan kuuluu, että saat käyttöösi toisen auton siksi aikaa, kun omaa autoasi korjataan toisella paikkakunnalla.

On ilman muuta selvää, että auton keskuslukitus saadaan kyllä kuntoon. Eihän siihen tarvita kuin osien vaihtamista riittävässä määrin. Tuppaavat vain ne takuukorjaukset olemaan verstaille sen verran hankalia ja hinnoiltaan tingittyjä, ettei niihin jakseta paneutua riittävän huolellisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.