Kysymys:

Oletteko aikonut vertailla eri autotehtaiden asettamia nk. laadullisia vaatimuksia huoltoliikkeille, nyt kun uusi ryhmäpoikkeusasetus astuu voimaan lokakuun alussa. Vähänlaisesti on oikeaa tietoa tullut, vaikka tiedot pitäisi kai olla julkisia. Eli mitä vaaditaan esim jos aikoo jonkun automerkin huoltopisteen perustaa.

Tapio Ketonen:

Emme. Valmistajien vaatimuksilla ei ole mitään merkittäviä eroja eikä sinänsä merkitystä. Merkittävää vain on se, miten korjaamo pystyy ne täyttämään.

Jos tarkoitat, että huoltotietojen, kuten esimerkiksi säätöarvojen ja työohjeiden pitäisi olla julkisia, niin toki näin viimeistään lokakuun alusta onkin. Mutta se ei suinkaan tarkoita, että niiden pitäisi olla ilmaisia kenelle tahansa. Nykyiselläänkin merkkikorjaamot joutuvat maksamaan koulutuksesta, ohjeista ja erikoistyökaluista aika suolaisia hintoja.

Jos haluat perustaa jonkun tietyn merkin huoltokorjaamon, merkkikylttien saamiseen tarvitaan jatkossakin sopimus maahantuojan kanssa. Mutta jos haluat perustaa vapaan korjaamon ja saada sinne huoltotöissä tarvittavaa tietoa, niin sen saamiseen ei tarvita kuin rahaa. Valmistajan eli käytännössä sen edustajana toimivan maahantuojan on myytävä tuo tieto halukkaille. Eri juttu sitten, kannattaako sitä ostaa, hinta voi olla aika kova.

Ilmeisesti juuri tähän perustuvat esimerkiksi Boschin ja muutamien muidenkin yritysten konseptit korjaamoketjuista. Korjaamolaitetoimittajana ja autonosien suurvalmistajana Boschilla on pääsy edullisesti valmistajan kautta noihin tietoihin, ja sitomalla yrittäjät taas itseensä tämän tiedon avulla se saa myös korjaamolaitteitaan paremmin kaupaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.