Kysymys:

Koskevatko Focusten vetonivelten rakenneongelmat koko mallisarjaa ja myös aivan uusimpia vuosimalleja? Toimiiko rakenne talvettomassa ja suolattomassa Keski-Euroopassa vai tuleeko ongelmia vain Pohjoismaissa?

Tapio Ketonen:

Fordin mukaan Focuksen vetonivelissä ei ole mitään ongelmia. Tämä siis on maahantuojan virallinen kanta. Ja koska ongelmia ei ole, niveliä koskeviin takuuvaatimuksiinkaan ei suostuta. Näin ollen rakennemuutoksiakaan ei ilmeisesti ole tarvinnut tehdä, joten rakenne lienee ollut aivan samanlainen koko ajan. Ainakaan maahantuoja ei ole asiasta tiedottanut mitään.

On omituista, että Ford-piirimyyjät ja merkkikorjaamot ovat niin tyhmiä, että eivät ole tietoisia Focuksen ja Mondeon vetonivelten erinomaisuudesta. Maahantuojan ilmoituksesta huolimatta nämä käytännössä autojen kanssa tekemisissä olevat tahot myöntävät epävirallisesti, että nivelet ovat susia. Ford-korjaamon metalliromulaatikosta löytyy yleensä aina kasa kuluneita sisäpään vetonivelten nivelkuppeja.

Automyyjät ovat käärmeissään, koska vaihtoautoihin joudutaan uusimaan vetoniveliä poikkeuksellisen paljon. Ja koska maahantuoja ei armahda edes varaosakuluissa, vaihdossa tulevaa käytettyä Focusta hinnoiteltaessa on huomioitava vetonivelremontin kulut. Ne tulevat kuluttajansuojalain perusteella myyjäliikkeen maksettaviksi, eikä asiasta kannata edes riidellä, jos kuluneisuus todetaan ennen kuin on kulunut kuusi kuukautta kaupan tekemisestä.

Missähän muuten on se talveton ja suolaton Keski-Eurooppa? Itselläni on kokemusta aika monista Keski-Euroopan maista, ja kaikissa niissä on sekä talvea että etenkin suolaa aina silloin tällöin. Suola ei liene pahin ongelma, meillä tilannetta pahentaa kura ja siinä mukana oleva hieno pöly, jota nastat jauhavat irti tiepäällysteestä. Yhdessä nivelen rasvan kanssa siitä tulee mainiota hiomatahnaa.

Mitä ilmeisimmin Saksan markkinoilla ei ole ilmennyt ainakaan paljon nivelongelmia. Jos olisi ilmennyt, saksalainen lehdistö olisi uutisoinut asiasta. Ja kun joku Auto, motor und sport laittaa jostakin viasta uutisen, silloin autotehdaskin alkaa vapista.

Esimerkiksi kun Saksassa uutisoitiin näkyvästi Volkswagenin 1,4-litraisten moottorien kärsimistä pakkasvaurioista, tehdas lupasi hövelisti korvata kaikki jäätymisestä aiheutuneet moottorien rikkoutumiset. Suomen maahantuoja vaikeni asiasta kuin muuri, ja myös tehtaan lehdistöpalvelu poisti asiasta kertoneen lehdistötiedotteen nettisivuiltaan. Onneksi se sentään on jäänyt Hollannin Volkswagenin uutisarkistoon. Sieltä se löytyy href="http://www.volkswagen.nl/nieuws/nieuws_nieuws_laatste/0,5613,2882_D0Lnl,..." target="_blank">tämän linkin kautta. Tuo hollannin kieli vain on hieman vaikean oloista, mutta kyllä siitä asia pääosin selviää, jos saksa ja englanti ovat jotenkin hallussa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.