Kysymys:

Kerropa tietojasi ja tuntemuksiasi Carinasta vm:sta 1998 uudempaan päin (Toyotan merkki konepellillä maskin sijasta). Onko 1.6 litran kone alimitoitettu koriin nähden? Minkä takia juuri näitä 1.6 litran koneita on niin kovasti myynnissä ja miksi vastaavan ikäiset Corollat ovat jopa kalliimpia, kuin Carinat, onhan kokoerokin jo aikamoinen? Mistäköhän Tuulilasin numerosta löytyy ko. auton koeajo?

Tapio Ketonen:

Vuonna 1998 käyttöön otettuja Carinoita oli vuodenvaihteessa rekisterissä 253 kpl, joten aika harvinainen peli. Nuo autot ovat edellisen vuoden ylijäämää, sillä Avensis tuli markkinoille aivan vuoden 1997 lopussa, tuolloin käyttöön otettuja Avensiksia oli rekisterissä 153.

Carinan viimeisin versio jäi Tuulilasissa kovin vähälle käsittelylle, mutta auto oli sitä aiempaa mallia merkittävästi parempi ajettava. Täällä lomalaitumilla en pääse käsiksi arkistoluetteloihin enkä viitsi ryhtyä plaraamaan vuosikertoja etsiäkseni koeajoja, mutta asiaa voi tiedustella sähköpostilla toimituksesta Päivi Turtialta.

Syy 1,6-litraisten runsaaseen tarjontaan on ilmeinen. Autoja myytiin aikanaan erittäin paljon. Kaksilitrainen oli paljon harvinaisempi lähinnä kalliimman hintansa takia. Mitään loogista syytä mainitsemaasi hintaeroon ei ole, ja kyllä mielestäni sentään normaalisti hintaero on toisin päin, eli Carinasta pyydetään enemmän. Mutta älä anna halpuuden häiritä. Mielestäni Carinasta saat hyvän ja luotettavan ajokin.

Moottorin alimitoitus on mielestäni suhteellinen kysymys. Liian vähän tehoa on kuulemma Räikkösen McLarenissakin. Itse olen ajellut nyt aika paljon 1,6-litraisella Avensiksella, jossa on jokseenkin sama moottori kuin Carinassakin, erot ovat kosmeettisia. Kori lienee hieman painavampi kuin Carinassa. Eihän se mikään raketti ole, mutta kulkee aivan riittävästi. Kun muistaa vaihtaa ohituksissa kolmoselle, auto kiihrtyy reippaammin kuin tyhmempien kuskien kaksilitraiset. Tyhmemmillä tarkoitan tässä niitä, jotka ohittavat viitosella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.