Kysymys:

Mieltäni on painanut autoni ruosteen esto, tai paremminkin sen puute. Autoni on VW Golf 1.6 -99. Pohjan massaus on käynyt mielessä, mutta mieleeni tuli vanha lukemani artikkeli tuulilasista, jossa massaamisen sijasta pohja öljyttiin muistaakseni jäteöljyllä. Pohjan massaushan tulee uusia tietyin väliajoin (n.5v.?),

Nyt kysyisinkin öljyämisestä, että onko se vakavasti varteen otettava vaihtoehto? Öljyäminen tulee tehdä todennäköisesti useammin kuin massaus? Kuulopuheiden perusteella tämän ikäisessä volkkarissa on koteloissa ko. konsernin oma kuumavaha, joka on ilmeisesti hyvin toimiva ja pitkäaikainen ratkaisu, eli koteloita ei välttämättä tarvitse käsitellä?

Tapio Ketonen:

Tuulilasissa ei ole minun aikanani (vuodesta 1976 lähtien) ollut juttua, jossa kerrottaisiin auton pohjan käsittelemisestä jäteöljyllä. Onhan siitä aina silloin tällöin joku kirjoitelut lukijan postiin, mutta aina olemme varoitelleet tuosta poppakonstista.

Jäteöljy kuuluu Ekokemiin eikä autonpohjaan. Sen ruosteenestokyky on olematon, koska syntyvä kalvo on hyvin heikko. Se ei kestä käytännössä auton pohjassa ensimmäistäkään kunnon sadekelillä tehtyä pitempää ajomatkaa. Paitsi että jäteöljyn laittaminen luontoon on ympäristörikos myös autonpohjan kautta tehtynä, se on autonkin kannalta lähinnä haitallinen.

Jäteöljy liuottaa pohjassa ennestään olevaa suoja-ainetta, ja tietenkin jos hyvä tuuri käy, aine voi levitä paikkoihin, joista alkuperäinen suoja-ainekerros on häipynyt. Yhtä hyvin ainekerros voi heiketä liian ohueksikin.

Jos haluat itse touhuta auton ruosteeneston kanssa, niin paljon parempi keino on käyttää ruiskutuksessa oikeata ruosteenestoainetta. Aineita on saatavana miltei joka lähtöön, useimmat autotarvikeliikkeet joko pitävät sopivia aineita myynnissä tai toimittavat tilauksesta. Muutama kymmenen euroa ei ole kovin suuri raha, sillä saa kunnon ainetta aivan tarpeeksi auton pohjan käsittelyyn.

Volkswagenin alustasta jäteöljy on erityisesti syytä pitää loitolla. Auton ruosteenestokäsittely on tehty tehtaalla varsin hyvin, kuuma vaha on valutettu esilämmitetyn korin koteloihin, joista ylimääräinen vaha on saanut valua pois. Kotelosuojaus toimii ja kestää ilmeisen hyvin ilman uusintakäsittelyä, jos koteloihin ei pääse ylimääräistä vettä tai kuraa.

Ulkopuolinen suojaus on tehty kulutusta kestävällä massalla. Se ei tarvitse muuta käsittelyä kuin mahdollisesti vaurioituneiden kohtien paikkauksen. Jos et välitä VW:n takuusta, niin sorasuihkun puhtaaksi puhaltamat kohdat voit suojata pensselillä ja paksulla suojamassalla. Takuun voimassa pitämiseksi tuo työ pitäisi teettää merkkikorjaamolla tai ainakin hankkia se suojamassa sieltä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.