Kysymys:

Nykyisten ruiskumoottorien virittämisessä on ECU-yksikön tai sen sisältämän "lastun" modifioiminen olennaista. Voiko tietyn automallin sporttisemman version ECU:n tai lastun suoraan vaihtaa matalampiviritteisen moottorin yhteyteen? Itselläni olisi kyseessä Nissan Primera 2.0 GT stä 1.6 l monipisteruiskukoneeseen.

Mistä löytäisin sivuston, jossa olisi tietoa eri automallien käyttämistä moottorinohjauslaitteista?

Tapio Ketonen:

ECU:n tai lastun vaihtaminen tuskin käy aivan noin vain. Ainakin asiasta pitäisi olla tarkempaa tietoa, ennenkuin sitä kannattaa edes kokeilla. Tuskinpa Primeran erikokoisissa moottoreissa toiminnot ohjautuvat aivan samoilla signaaleilla, eroja voi olla esimerkiksi suuttimien koossa. En tietenkään osaa olla asiasta aivan varma, mutta varoitan umpimähkäisestä kokeilemisesta, voi tulla kalliiksi. Eroa voi myös olla ECU:n kytkennöissä.

Toinen juttu on, että ahtamattoman moottorin lastuvirityksellä ei saada kovinkaan ihmeellisiä asioita aikaan. Jos toisin olisi, tuskinpa sitä olisi Ajoneuvohallintokeskus ilman muutoskatsastusta sallinut. Turbomoottorissahan lastuviritys rinnastetaan moottorin vaihtoon, joten käytännössä se tekee autosta laittoman.

Sivustojen löytämisessä auttavat hakukoneet. Laitapa johonkin hakukoneeseen vaikkapa sana lastuviritys, virityslastu, chip-tuning tai chiptuning taikka sitten erikseen kirjoitettuna +chip +tuning (plussat määrittävät haussa, että molempien sanojen pitää esiintyä, ei vain toisen).

Hakukoneita löytyy useita, tässä tunnetuimmat:
Google
Ihmemaa
www.suomi24.fi
MSN Haku
Soneraplaza
suomalainen AltaVista
englanninkielinen AltaVista

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.