Kysymys:

Minulla on VW Transporter -76.
Kun painoin kytkimen alas, tuntui että
vaijeri meni poikki ja sen jälkeen ei
vaihteita saanut sisään.
Katsoin jälkeen päin että onko
vaijeri poikki, mutta se ei ollut.
Kiristin sen sitten niin paljon kuin
pystyi, mutta ei kuitenkaan saa
vaihteita päälle kuin silloin
kun auto ei käy, ja
silloin ei edes tarvitse käyttää
kytkintä.

Kytkin ottaa minusta
vasta puolesta välistä mutta ei
kuitenkaan vaiteet mee sisään.
Missä vika voi olla? Ja mitä tehdä?

Tapio Ketonen:

Arvelen, että kytkinasetelma tai irrotusrengas on pettänyt. Muistaakseni tuon mallin VW:ssä on vielä kytkinasetelmassa irrotusrengas, joka on asetelmassa kiinni kolmella käpälällä. Käpälien ulkopäissä on ruuvit, joilla vedetään asetelman painelevy irti kytkinlevystä, kun kytkintä painetaan ja painelaakeri työntää irrotusrengasta sisään eli moottoriin päin.

Tuon mallin Transporterissa kytkimen korjaaminen on suhteellisen helppoa. Perä täytyy nostaa riittävän korkealle, että moottori mahtuu tulemaan perän alitse taaksepäin. Tarvitaan myös riittävän korkealle nostava nosturi, jolla moottorin voi laskea alas.

Muuten moottorin irrottaminen on helppoa. Akun miinusnapa irti, kaasuvaijeri, sähköjohdot ja bensaputki irti moottorista (bensaputki pitää tulpata, koska säiliö on korkeammalla kuin bensapumppu). Työtä helpottaa, jos irrottaa moottorissa takana olevan pohjapellin. Sitten vielä takaa poikittaisen takatuen ruuvit irti korista ja mutterit irti neljästä pultista, jotka kiinnittävät moottorin vaihteistoon. Irrotus onnistuu alle kymmenessä minuutissa, eikä kiinniyskään vie paljon pitempään (kokemusta on)!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.