Kysymys:

Ensi viikonloppuna on Biliassa uuden Megane Breakin ja Sedanin ensiesittelyt. Kieltämättä houkuttelevan tuntuisia kohtuuhintaan. Mutta onko näissä vielä sama hengenvaarallinen jarruongelma kuin aiemmissa malleissa?

Onko Tuulilasi panemassa Breakia testiin tulevan talven aikana? Rellu ei ole oikein menestynyt mm. saksalaisissa laatuseurannoissa viime aikoina. Toisaalta teidän Peugeot 307 testikään ei antanut Pösölle kovin hyvää arvosanaa.

Miten arvioisit Rellu Meganen laatua suhteessa vastaaviin kilpailijoihin (Peugeot/Ford/VW/Opel/Toyota/Mazda).

Tapio Ketonen:

Kokeilematta ei voi sanoa, miten nuo mallit käyttäytyvät jarrutuksessa. Maahantuojan kertoman mukaan Renaultin insinöörit eivät ole löytäneet tuota vaarallista ilmiötä, josta Tuulilasi, Tekniikan Maailman ja Helsingin Sanomien koeajajat ovat yhtäpitävästi raportoineet. Käsittämätöntä, sillä ilmiö oli täysin selkeä!

Joko tehtaan insinöörit ovat ammattitaidottomia, tai todennäköisemmin he ovat poliitikkoja. Méganessa on elektroninen jarruvoiman säätö etu- ja taka-akselien välille. Voipa olla niinkin, että homma aiotaan hoitaa salaa kuntoon, eli huollossa ohjelmoidaan järjestelmä uudelleen kertomatta kenellekään.

Tulemme varmasti testaamaan näitä automalleja, ja luonnollisesti tutkimme myös jarrut erityisen tarkasti.

En ryhdy arvioimaan tai vertailemaan autojen laatua tai ominaisuuksia näin pöydän vieressä istuen, autoja näkemättä ja tutkimatta. En ole tehnyt sitä ennen, enkä tee sitä nytkään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.