Kysymys:

Autotesteissä mitataan jarrutusmatkaa kuivalla tienpinnalla. Mittauksessa 100km/h -> 0km/h useimmat nykyautot päätyvät noin 40 metriin- osa hieman alle. Minua kiinnostaisi jonkinlainen realistinen "näppituntuma" pysähtymismatkasta märällä asfaltilla.

Mitä mahtaa olla tyypillinen hidastuvuus/ jarrutusmatka esim. suositusta 100km/h nopeudesta, samoja kesärenkaita käyttäen? Todennäköisesti veden määrä tiellä vaikuttaa - koskekoon haluamani tieto siis vaikkapa tilannetta, jossa tie ei lainehdi, vaan on sateen jäljiltä yhä märkä.

Tapio Ketonen:

Jarrutusmatkan määrää seuraava kaava:
s=v2/2xµxg

s = jarrutusmatka (metreissä)
v = alkunopeus m/s, 100 km/h =27,78 m/s
µ eli myy-kirjain = kitkakerroin
g = maan vetovoiman kiihtyvyys = 9,81 m/s2
(x = kertomerkki)

Jos kaavaan sijoitetaan tunnetuksi arvoksi jarrutusmatka (40 m), kaava saadaan muotoon

µ = v2/2xgxs
µ = 771,73/(2x9,81x40)
µ = 0,98

Kitkakerroin on teoriassa parhaimmillaan tasan yksi, käytännössä karkealla pinnalla päästään hieman ylikin. On täyttä hakuammuntaa, mikä kitkakertoimen arvo on märällä tiellä. Joka tapauksessa se laskee erittäin nopeasti pienestäkin kosteudesta. Jos se laskee vaikkapa arvoon 0,6, jarrutusmatkan pituudeksi tulee 65,5 metriä. Kitkakertoimella 0,4 mennään jo liki sata metriä, 98,3 m.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.