Kysymys:

Kerropa, minkälainen tulevaisuus on odotettavissa Sitikan C5 mallin omistajalle? Meinaan lähinnä auton hydrauliikkaan ja sähköjärjestelmään liittyviä erityisyyksiä ja korjausten kalleutta. Käsitykset Citroenin luotettavuudesta vaihtelevat laidasta laitaan, riippu keltä asiaa kysyy.

PS Miten kalliiksi xenon ajovalot muuten tulevat pidemmän päälle?

Tapio Ketonen:

C5:stä ei vielä ole paljastunut kuin yksi tyyppivika, se on farmarimallin avattavan takaikkunan sähkötoiminen lukitus, joka ainakaan 20.000 km ajetussa Kestotestiautossamme ei toiminut. Lasi vaihdettiin takuuna, vaikka kukaan ei moista ominaisuutta ole tarvinnutkaan eikä liioin osannut kaivata.

Hydrauliikka ei mielestäni ole nykyaikana mitään ihmeellistä. Putket eivät kovin helposti ala vuotaa, ja jos painevaraajaan tai pumppuun tulee vikaa, nekin saa kuntoon. C5:n elektroniikka on samanlaista kuin useimmissa muissakin uusissa autoissa, eli sen toiminnasta kannattaa olla huolissaan sitten, kun auto on vanha. Mitä todennäköisimmin C5 kuten kaikki muutkin vuoden 2000 jälkeen valmistetut autot ovat äärimmäisen hankalia yli-ikäisinä eli yli kymmenvuotiaina, koska elektroniikka mitä todennäköisimmin alkaa erilaisten liitinvikojen takia kiukutella. Mutta tämä koskee kaikkia muitakin autoja, ei vain Citroën C5:ttä.

Sama vaiva eli kokemusten puute koskee myös xenonvaloja. Valot maksavat vielä toistaiseksi yhtä paljon kuin ajokelpoinen auto. Kyllähän ne ovat kirkkaat, mutta ovatko ne hintansa arvoiset, sitä sietää vielä harkita. Kestävyydestäkään ei meikäläisissä oloissa ole vielä suuremmin kokemuksia, ei liioin korjauskustannuksista. Palataan asiaan viiden vuoden päästä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.