Kysymys:

Jos uusi autoni vie öljyä 0,5l tuhannelle kilometrille, miten pääsen pakokaasutestistä läpi? Luulisi palavan öljyn lisäävän päästöjä taikka vaurioittavan katalysaattoria.

Mulla on kakkosautona citikka jossa PSA konsernin 1,4l moottori on "kestotestissäni". 500 tkm nyt ajettu. Kyseinen kone avattiin 200 tkm kohdalla, kun en päässyt pakokaasumittauksista läpi, venttiileitä remontoitiin ja läpäisin sen jälkeen autollani pakokaasutestin. Auto vei silloin 0,5l öljyä tuhannelle kilometrille. Siksi ihmetyttää uuden auton kulutus joka on normaali rajoissa. Eli tehdäänkö koneet "kiinassa" ja toleranssit on mitä on?

Olen kuullut että ongelmasta pääsee eroon kun aikansa kitisee merkkihuollossa asiaa takuuseen, asia korjataan hoonaamalla ja rengastamalla.

Tapio Ketonen:

Eipä se taida kovin helposti mennä läpi moisella öljynkulutuksella, ja tuolla keinolla koneen ilmeisesti saakin takuukorjaukseen. Ne valmistajan ilmoittamat "normaalit" öljynkulutuslukemat ovat jostakin historian roskatynnyrin pohjalta kotoisin, niitä pidetään hengissä vain siksi, että takuuvaatimuksia olisi helpompi torjua.

Lisäongelmia omistajille tuo sekin, että uusi auto ei joudu pakokaasutestiin kuin vasta vuosien päästä. Autoahan ei tarvitse katsastuttaa käyttöönottovuonna eikä kahtena sitä seuraavana vuotena. Tänä vuonna käyttöön otetut henkilöautot katsastetaan ensi kerran vuonna 2006. Takuu ehtii tuossa ajassa menemään umpeen. Niinpä kannattaisi ehkä mittauttaa auton päästöt, jos öljyä kuluu runsaasti. Se voisi olla hyvä lisäperuste takuuvaatimukselle.

Syitä suureen öljynkulutukseen on monia, joissakin autoissa on normaalia, että aivan uutena öljyä joutuu lisäämään, mutta myöhemmin sen kuluminen vähenee. Tämä johtuu seinämien hoonausjälkien siliämisestä ja on aivan normaalia. Mutta jos öljynkulutus vain jatkuu, silloin syynä on jokin oikea vika, vaikkapa väärän toleranssiluokan männät, vialliset männänrenkaat tai jokin muu elimellinen ongelma. Korjauskeinona voi olla hoonaus ja lisäksi männänrenkaiden vaihto, mutta yhtä hyvin voidaan joutua vaihtamaan jopa koko moottorin alakerta eli puolimoottori, jos syynä on vaikkapa sylinterien muodon muuttuminen valujännitysten purkauduttua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.