Kysymys:

Kerropa, olenko oikeassa, kun ajattelen,että koko kuhina ulkomailta tuotujen autojen halpuudesta on aivan turhaa, jos Suomen valtio menettelee odotettavissa olevan EU-päätöksen mukaisesti, eikä lähde laskemaan olennaisesti uusien autojen verotusta?

Nimittäin laskin huvikseni 37 %:n jäännösveroarvolla ja Tuulilasin käytettyjen autojen hintahaarukan ylärajalla tuotavan auton hinnan vuosille 2000-1998 mm. Saabien, Volvon ja Bemarin 500-sarjan osalta ja kas kummaa, hinnat osuivatmelko tarkoin Suomessa myytävänä olevien käytettyjen autojen hintatason kanssa yksiin. Enimmillään olivat alle n. 30 000 vanhaa markkaa ja varustelluimmissa automaattimalleissa saman verran ylikin. Että tämän perusteella, jos verotustaso uusissa pysyy samana, ei olennaista säästöä synny ulkomailta käytettyä tuotaessa, huomioiden, että oman nykyisen auton joutuu myymään suorassa myynnissä vastaavasti halvemmalla.

Tapio Ketonen:

Lienet harvinaisen tarkkaan oikeassa. Käytettyjen autojen hintataso on vaihtohyvitysten laskiessa asettunut selvästi alemmalle tasolle kuin missä se oli pari-kolme vuotta sitten. Autokauppa on varautunut verotusmuutokseen.

Koko touhu johtaneekin itse asiassa vain autoilun verotuksen kiristymiseen ja autoilukulujen kallistumiseen. Kun autojen arvo laskee nopeammin, käyttökulut kilometriä tai vuotta kohti kallistuvat, ja sama vaikutus on mahdollisilla käyttömaksujen (=verojen) korotuksilla.

EU:n hintaharmonisointi nostanee autojen hintoja Suomessa, joten samalla olisi kyllä syytä muuttaa myös uusien autojen verotusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.