Kysymys:

Mihin auton huoltonäytön toiminta perustuu ? Omassani (MB E-diesel) näytön nollaus tuo ruutuun oletusajomatkaksi seuraavaan huoltoon 15.000 km, mutta käytännössä huoltonäytön kilometrit näyttävät olevan reilusti pitempiä kuin matkamittarin kilometrit.

Mikäli systeemiin liittyy jotakin älyä, niin mitä mitataan, öljyn väriä, koostumusta, lisäaineiden tilaa, vesipitoisuutta vai mitä jotakin muuta. Eli voiko huoltonäyttöön luottaa ja koettaa säästää ympäristöä harvemmilla öljynvaihdoilla vai olisiko moottorin kestävyyden kannalta järkevämpää vaihtaa öljyt esim. 15.000 välein niin kuin ennenkin?

Tapio Ketonen:

Ensisijaisesti huoltonäyttö yleensä perustuu ajokilometreihin, mutta se huomioi myös muita tekijöitä kuten ainakin ajomatkojen pituutta ja käyntilämpötiloja. Sen sijaan öljyn tilaa se ei ainakaan vielä henkilöautoissa yleensä analysoi.

Huoltoilmaisimen vaatimaa useammin tehtävistä öljynvaihdoista ei mielestäni ole haittaa ympäristölle eikä käyttäjällekään, jos jäteöljy toimitetaan Ekokemiin ja öljyt hankitaan merkkikorjaamon hintoja edullisemmin. Valmistaja tasapainottelee toisaalta markkinoinnin vaatiman vähemmän huoltotarpeen ja tekniikkapuolen ajaman tiuhemman huoltamisvaatimuksen välillä.

Huoltovälien piteneminen voisi johtua siitä, että moottori ei joudu käytössä kovin rankalle rasitukselle eikä käy turhan kuumana, mutta silti autolla ajetaan pitkähköjä maantiematkoja. Suomen nopeusrajoitukset ovat käittämättömän alhaiset, Saksassa pikkuteilläkin saa ajaa yhtä kovaa kuin meikäläisillä moottoriteillä syksyllä ja keväällä. Mersun öljynvaihtovälit on mitoitettu saksalaisen käytön mukaan ja niissä on varauduttu siihen, että autolla ajetaan moottoritiellä niin kovaa kuin pelistä lähtee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.