Kysymys:

Olen aikeissa tuoda maahan maaliskuussa 1989 saksassa käyttöönotetun 190E mersun. Auto varustettu ns. jälkiasennuskatalysaattorilla.

Kysymys kuuluu: tuleeko 3/1989 käyttöönotetussa autossa olla katalysaattoria rekisteröintikatsastuksessa?
Minun käsitykseni mukaan tuolloin ei Suomessa vielä ollut katalysaattoripakkoa.

Minkälaiset päästörajat autolle asetetaan rekisteröintikatsastuksessa jos katalysaattori on paikallaan? Vaaditaanko vuosikatsastuksissa jatkosaa rekisteröintikatsastuksessa saavutettu päästötaso, eli en voisi enää rekisteröintikatsastuksen jälkeen poistaa kattia, tai jos katti rikkoutuu, niin minun tulee uusia se?

Minun käsitykseni mukaan voin poistaa katalysaattorin kunhan teen sen ennen rekisteröintikatsastusta. Kyseessä ei ilmeisesti ole ns. kolmetoimikatti, vaan alkeellisempi versio. Mitä muita muutoksia minun tulee tehdä katin poiston lisäksi? Pitääkö moottori säädättää uudelleen?

Lopuksi haluan vielä korostaa, että asennan katalysaattorin takaisin rekisteröintikatsastuksen jälkeen, koska siitä ei ole mitään haittaakaan. Haluan vain varmistua siitä, että en sitoudu katista mahdollisesti joskun koituviin kuluihin.

Tapio Ketonen:

Kátalysaattori tuli pakolliseksi vasta vuonna 1991, joten tuontiautossa ei tarvita sitä. Saksassa niitä asennettiin jälkikäteen, Suomessa ei samaa verohyötyä ole tulossa. Katalysaattorin poistaminen ei siis ole tarpeen.

Katalysaattorin paikallaanolo ei vaikuta, auto voidaan hyväksyttää ece 15/04 mukaisesti, oli katti paikoillaan vai ei. Auton vanha katto voidaan poistaa ongelmitta, jos käyttöraudat ovat asianmukaiset.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.