Kysymys:

Kuinka onnistuu auton tuonti Suomeen USA:sta. Kyseessä olisi MB 300 SDT w 126 vm-87. Kyseinen auto on varustettu 3litran 6 sylinterisellä turbodiesel moottorilla, autom.vaihteistolla,ABS, ilmastoinnilla,sähköisillä penkeillä,(nahka)kattoluukulla ja ikkunoilla...

Mitä asioita on huomioitava ennen Suomeen ostoa/tilaamista, kun kyseessä on EU:n ulkopuolinen maa? Miten määräytyy ko. mallin autoverotus?

Saisitko mistään selville suuntaa antavan "noin" summan auton arvolle ja autoverolle ? ( Itse tiedustelin ko.asiaa, saamatta siihen vastausta.) Tuleeko jotakin muita ylimääräisiä kuluja? Ja jos jotakin muuta tietoa ja vinkkiä antaisit ko. edustusdieseliä hankkivalle nuorelle miehelle...
Kiitoksia jo etukäteen!

Tapio Ketonen:

Noin vanhan auton tuonti ilmeisesti vielä onnistuu Jenkkilästäkin, sillä vielä tuohon aikaan riitti, että auto täytti USA:n vaatimukset muilta osin, valaisimien ym. piti jo tuolloin olla europpalaiset vaatimukset täyttäviä. Asiasta kannattaa kysellä lisätietoja katsastusasemalta.

Sen sijaan autoveron määrästä ei ota selvää itse pääpirukaan, on se niin ihmeellistä lottoarvontaa se markkina-arvon määrääminen. Noita autoja ei liiku Suomen vaihtoautomarkkinoilla, ja kyllähän se auton arvo on aika epämääräinen käsite silloin, kun ajokki alkaa olla ajokortti-iässä kuten tuo haikailemasi autovanhus. Auton hintaa nostaa autoveron ja alvin lisäksi lähinnä tulli, jonka osuus taitaa olla kymmenkunta prosenttia auton todellisesta kauppahinnasta.

Hieman kyllä olisin laittamassa jäitä hattuun, ellet sitten ole löytänyt aivan ehdottoman hyvää yksilöä ja ostamassa sitä keräilymielessä. Vanha ässämersu on kuitenkin varaosakustannuksiltaan melkoisesti 124-sarjalaista kalliimpi, eikä osia ole aivan yhtä hyvin saatavissa miltei mistä puodista tahansa. Niitä ylimääräisiä kuluja tulee turhan helposti vanhan maanteiden ässän kunnossa pitämisestä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.