Kysymys:

Kerropa, onko minulla liian hyvä näkö vai onko merkkikorjaamojen laadun kriteerit vain huonot?? MITEN KORJAUS TYÖN LAATU PITÄISI MÄÄRITELLÄ?? ESIM. MAALAUKSEN LAATU?? RIIPPUUKO HYVÄKSYTTY TULOS AUTON IÄSTÄ YMS.?? OLEN LÄHETTÄNYT KERTOMUKSEN OMISTA KOKEMUKSISTA KESKUSTELU PALSTALLE OTSIKOLLA "NISSANIN MERKKIKORJAAMON LAATU....."
AUTO ON SIIS -95 NISSAN JA ERITTÄIN HYVIN HOIDETTU JA MAALIPINTA LOISTOKUNNOSSA MUTTA NYT KUN KONEPELTI JOUDUTTIIN MAALAAMAAN NIIN SE ON ERI VÄRINEN JA SIINÄ ON VALUMIA, AIKOVAT MYLLYTYKSELLÄ SAADA SEN KUNTOON. AUTTAAKO VAI ONKO SE JOKIN POPPAKONSTI???

Tapio Ketonen:

Joo, kyllä tuo teksti osattaisiin lukea normaalinakin, ei ole välttämätöntä kirjoittaa pelkillä isoilla kirjaimilla.

Niinpä todella lähetit kertomuksen! Se näytti olleen siellä yli 150 kertaa. Se palomuuriohjelma lienee syyllinen tuohon aina silloin tällöin ilmenevään häiriöön. Yritän poistaa ylimääräiset versiot sitten kun pääsen täältä lomilta vahvempien verkkoyhteyksien päähän. Frantic median verkkopalvelimen nopeus tosin ei sielläkään päätä huimaa, mutta täältä modeemin päästä en viitsi ryhtyä poistelemaan niitä turhia viestejä.

Mutta siitä laadusta. Eihän siitä laadusta voi sanoa virallista arviota oikeastaan kukaan muu kuin hyväksytty tavarantarkastaja (HTT). Erimielisyyksiä ratkaistaessa tällaisen viskaalin mielipide on aika pitkälle määräävä. Lopullisen sanan asiassa tietenkin sanoo tuomioistuin, jos asia viedään niin pitkälle.

Ensimmäinen vaihe korjauksen laadusta reklamoitaessa on tietenkin se, että korjaamolle annetaan tilaisuus korjata huono työjälki. On korjaamon asia, tekeekö se sen kiillottamalla, myllyttämällä, shamaanirumpuja rummuttamalla vai vaihtamalla koko auton uuteen. Lopputulos ratkaisee, ei korjaamistapa. Jos valunut maalipinta saadaan kiillottamalla eli myllyttämällä kuntoon, niin hyvä niin. Jos kyseessä on värivirhe, sen korjaaminen kiillottamalla voi olla vaikeaa.

Vanhan auton maalaaminen osittain on hankala toimenpide. Alkuperäinen väri haalistuu aikaa myöten, joten maalin sekoittaminen on vaikeaa. Jos siinä onnistutaan hyvin ja värisävy osuu alussa kohdalleen, helposti käy niin, että puolen vuoden tai vuoden päästä haalistumisprosessi onkin uudessa maalissa edennyt eri vauhtia kuin vanhassa, ja jälkeenpäin maalattu osa onkin taas eri värinen.

Metallivärit ovat tässä suhteessa astetta hankalampia, ja lisäksi niille on tyypillistä, että eri suunnasta katsottuna pinta on eri värinen. Olen ennenkin kertonut omasta autostani, jonka lokasuoja ja konepelti olivat yhdestä suunnasta aivan saman väriset kuin muukin auto, mutta jos valo tuli sopivasta suunnasta, ne erottuivat selvästi eri sävyisinä.

Hyväksyttävä tulos tietenkin riippuu auton iästä. Jos auto on seitsemän vuotta vanha, siitä ei saa uutta millään. Auto on käyttöesine, johon käyttö aiheuttaa kulumaa ja muita jälkiä.

Ainoa keino, jolla lopputuloksen saisi virheettömäksi, olisi tietenkin koko auton täydellinen uudelleen maalaaminen. Se taas on sikäli turhaa, että auton arvo ei toimenpiteestä sanottavasti nouse. Tarvittavat pohjatyöt ja lasien, valaisimien, listojen ja merkkien irrotukset nostavat täyden maalauksen hinnan turhan kalliiksi. Toki konepelti pitäisi pystyä maalaamaan siten, ettei siinä ole valumia. Siltä osin uusi maalaus ei liene verstaalle kovin ylivoimainen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.