Kysymys:

mikähän noissa vanhemmissa volkkareissa on kun kaksi minulla ollutta autoa tekee sammutuksen yhteydessä ns jälkikäyntiä?
Auto ei meinaa sammua kunnolla ja sitten seuraava käynnistys on todella tukkoinen???Autoni on VW Golf 1.8 GT vm. 88 ja samaa
ongelmaa oli jo Jetassa joka oli vuosimalliltaan -86?
Kiinnostaisi tietää että missähän vika kun tahtoisi sen korjata?

Toinen kysymys olisi, että kuinka vaikea homma on ohittaa
automaattiryyppy, kun se noissa saksalaisissa tuntuu olevan päällä
melko pitkään...(eikö se ole siinä kaasarin vieressä sellainen mötikkä???)

Ja sitten vielä autoon suunnitteluasteella oleva ohjaustehostin??
Onkohan ne kuinka kalliita ja miten vaikeita asentaa??? Kiitos jo etukäteen???

Tapio Ketonen:

Jälkikäynti johtuu yleensä siitä, että moottorin palotilassa oleva karsta hehkuu ja sytyttää sisään imeytyvän polttonesteseoksen. Jälkikäynnin estämiseksi kaasuttimiin on rakennettu erilaisia järjestelmiä, jotka katkaisevat esimerkiksi tyhjäkäyntisuuttimen bensansaannin.

80-luvun loppupuolen kaasuttimet ovat rakenteeltaan äärmmäisen hankalia ja monimutkaisia. Niissä on useita alipainetoimisia säätökalvoja, joiden letkut saattavat vanhuuttaan vuotaa tai irtoilla. Myös vivuston kuluminen häiritsee toimintaa. Eräs yleinen ongelmien lähde on kaasuläpän akselin kuluneisuus. Akselin ja reikien välistä moottori saa enemmän ilmaa kuin pitäisi, ja tämä saattaa myös aiheuttaa jälkikäynnin lisääntymistä.

Jälkikäynti on tietenkin kiusallista, mutta varma kikka sitä vastaan on laittaa smmutettaessa vaihde päälle ja jarru pohjaan. Kun moottori sammutetaan, kytkimen nostaminen lopettaa jälkikäynnin.

Seuraavan käynnistyksen tukkoisuuden syystä en osaa sanoa mitään, jälkikäynnin ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Korjauskeinoista tärkein on moottorin puhdistaminen karstasta. Siihen auttaa reipas ajo, lisäksi on olemassa pari korjaamomiesten kikkaa, joita en viitsi kertoa, koska niissä on myös omat riskinsä.

Syy karstoittumiseen saattaa olla moottorin kuluneisuus. Jos moottori kuluttaa öljyä, se aiheuttaa karstoittumista, koska öljy palaa huonosti. Myös sytytysajoituksen tarkastaminen voi olla aiheellista, sillä jos sytytys on liian aikaisella, se lisää karstan hehkumista. Vanhassa moottorissa sytytys voi olla pielessä esimerkiksi keskipakosäätimen kuluneisuuden takia.

Automaattirikastinta ei kannata ohittaa. Jos se toimii liian pitkään, sen voi säätää. On aika iso homma rakentaa rikastimelle käsikäyttöinen käyttömekanismi, ja onhan se aika lailla hankalampi käyttääkin. Jos laitteen termostaattirasia menee epäkuntoon, sitten asiaa voisi ehkä harkita, mutta säätäminen on todella pikku juttu, tarvitaan ruuvitaltta ja minuutti aikaa.

Ohjaustehostimen asentaminen 15-vuotiaaseen autoon on tietenkin mahdollista. Oleellinen asia on, että sopivat osat löytyvät edullisesti. Käytännössä ainoa mahdollinen hankintapaikka on purkamo. Autoon pitää vaihtaa ohjausvaihde ja asentaa tehostimen pumppu sekä tarvittavat letkut ja putket. Ei se niin ihmeellinen homma ole, jos on autoja korjaillut. Aivan ensimmäiseksi auton tekniikkaan tutustumiseksi en sitä kuitenkaan suosittele.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.