Kysymys:

Mikähän voisi olla vialla 12tkm ajetussa vm.2003 autossa, kun etupäästä kuuluu kummaltakin puolelta ns. pieni "kolahdus" kun kääntyy esimerkiksi kaupan pihaan pienen katukivetyksen ylitse niin, että jompi kumpi eturengas osuu aikaisemmin reunukseen kuin toinen.

Suoralla tiellä ajaessa, kun molemmat renkaat osuvat esim. hidastetöyssyihin samanaikaisesti, ei ääntä kuulu. Joskus myös tiukemmissa käännöksissä kuuluu jonkinlainen "naksahdus" etupäästä.

Olen miettinyt jos syynä voisi olla vaikka alatukivarren puslat tai iskunvaimentimien yläpään laakerit, mutta mitä mieltä te siellä tuulilasissa olisitte?

Tapio Ketonen:

Jos kolahdus kuuluu vain tosipuolisessa joustossa ja kaarrettaessa, se voisi liittyä kallistuksenvakaimeen. Ajomäärä on aika pieni, mutta silti yksi mahdollinen äänilähde voisivat olla kallistuksenvakaimen pysty- eli välitangot, ns. koiranluut. Vakaimen ja yleensä nykyisin joustintuen välillä olevien tankojen päissä on pienet pallonivelet, ja niiden väljistyminen saa kolahtelua aikaan. Toispuolisessa joustossa näiden välitankojen kuormituksen suunta vaihtuu, jolloin kolahtelu kuuluu.

Toinen syy voisivat olla jousilautaselle joutuneet pienet kivisirut, jotka joustoliikkeen aikanajäävät tiukemmin väliin, murtuvat ja paukahtelevat. Tämä vaiva ei kiusaa kaikkia autoja, mutta asia kannattaa myös tarkistaa. Hyväksi korjauskeinoksi tähän on todettu ohuen muoviletkun pujottaminen jousen alimman kierteen ympärille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.