Kysymys:

Ostin uuden auton vuosi sitten. Ihmettelin heti sen toista ovea. Mielestäni se oli eri värinen ja peilasi jotenkin. En kuitenkaan uskonut itseäni, olihan auto uusi.

Nyt auton näki sattumoisin erä ammattitaitoinen automaalari ja hän sanoi heti, että ovi on maalattu (huonosti) uudelleen ja että ovea on pukattu. Minulle autoliikkeessä asiasta ei puhuttu mitään ja maksoin autosta täyden hinnan. Nyt kun soitin automyyjälle, hän vain käski minun soittaa itse maahantuojalle. Mitä voin tehdä? Kenen on vastuu? Voinko vaatia korvausta?

Tapio Ketonen:

Koska kyseinen virhe on selvästi ollut autossa jo kaupantekohetkellä, myyjä on asiasta vastuussa. Homman pitää toimia niin, että sinä ilmoitat myyjälle, että auton ovi pitää laittaa kuntoon, ja maahantuojan kanssa riitelee myyjä, ei asiakas. Ostaja on sopimussuhteessa auton myyneen liikkeen, ei maahantuojan kanssa.

Myyjän ei pidä antaa luistella vastuustaan, tällaisten asioiden hoitaminen on nimenomaan myyjän tehtävä. Asiakas tietää vain, että hänen myyjältä ostamassaan tuotteessa on virhe, ja myyjän tuolee huolehtia sen korjaamisesta.

On myyjän asia selvittää, kuka loppujen lopuksi vastaa korjauksesta. Huonosti korjattu vaurio voi olla peräisin tehtaalta, laivakuljetuksesta, kuljetuksesta satamasta liikeeseen tai jopa liikkeen sisäisestä toiminnasta. Suosittelenkin, että palautat myyjän järjestykseen muistuttamalla kuluttajansuojalain olemassaolosta ja sen myyjälle asettamista velvollisuuksista.

Korvauksen vaatimisessa ei ole mieltä, järkevämpää on vaatia, että ovi korjataan sellaiseen kuntoon, että ammattimieskin hyväksyy tuloksen. Sen ei pitäisi olla ylivoimaista. Huonon työn tekeminen kestää yleensä yhtä kauan kuin kunnollisenkin jäljen tekeminen, jos asialla on osaava tekijä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.