Kysymys:

Jokin aika sitten oli iltapäivälehdessä juttua lohkolämmittimen asentamisesta ja käytöstä. Jutussa mainittiin, että perinteisen lohkolämmittimen asentaminen uusiin autoihin on vähintäänkin arveluttavaa, koska moottorin elektroniikka sekoaa ja alumiinilohkoon asentaminen ei onnistu ollenkaan, koska vaarana on sulaminen. Lisäksi uuden auton takuu saattaa rauteta mikäli ongelmien syyksi havaitaan lohkolämmitin.

Mikä on mielipiteesi asiasta? Voinko uuteen Focukseen asentaa huoletta lohkolämmittimen?

Tapio Ketonen:

Alumiinimoottoreissa ei käytetä tavanomaisia lohkolämmittimiä, jotka asennetaan lohkon pakkastulppaan. Tällainen kiinnitys ei onnistu, jos valmistaja ei ole siihen varautunut. Esimerkiksi Volvon moottoreihin moottorinlämmitin kiinnitetään ulkopintaan, jossa lämpö siirtyy johtumalla moottoriin. Alumiinilohkon ja lämmittimen välistä lämmönsiirtymistä helpottamaan käytetäään lämpöä johtavaa tahnaa, jota levitetään liitospinnoille ennen kiinnitystä.

Sulaminen tuntuu aika kaukaiselta vaaralta. Lämmittimen teho on luokkaa 500 W, eikä sellainen teho riitä sulattamaan alumiinia talvioloissa. Takuun raukeamisella pelotellaan aina, mutta tuntuu aika vaikealta pystyä edes kuvittelemaan, millaisessa tilanteessa lohkolämmittimestä voisi aiheutua haittaa. Vähän arvelisin, ettei yhtään tuollaista tapausta ole ilmennyt. Niinpä mielestäni lämmittimen asentamiselle ei ole mitään esteitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.