Kysymys:

Sähköinen ohjaustehostin huono ?

Olen kuullut monen moittivan, joskus aika voimakkaastikin, sähköisen ohjaustehostimen toimintaa ja "ohjaustuntumaa". Olen itse koeajanut monia uusia, kokonaan sähkötehostuksella olevia (esim. Fiat Stilo 115 JTD, Mazda 6....)autoja (Itse ajelen 2 vuotta vanhalla Primeralla, jossa kokonaan hydraulinen tehostin).
Tulos: en voi moittia sähkötehostusta. Kokonaan hydraulisesti tehostetun auton rattia saa kyllä vääntää pienellä voimalla (johon muuten tottuu !).

Olisiko niin, että tarttis ymmärtää sähkötehostuksen oikea luonne eli rattia ei tarvitse silloin vääntää "venttiiliavaimella" vaan kevyt liike riittää ja "lulla" tottelee.
Olisiko kyse ennemminkin vanhaan tekniikkaan tottumisesta eikä uuden tekniikan puutteista ? Miksi väitetään, että kokonaan sähkötehostetun ohjaustuntuma on keskialueella tunnoton ?

Tapio Ketonen:

Sähköisen tehostimen pahin ongelma on se, että sähkömoottorin ja ohjausvaihteen välillä on hyvin suuri välityssuhde. Se saa aikaan, että sähkömoottori toimii kuten vauhtipyörä. Nopeissa ohjausliikkeissä tuntuu kuin ohjausakselissa olisi vauhtipyörä, joka jatkaa kääntämistä vielä senkin jälkeen, kun kuljettaja on jo lopettanut ratin veivaamisen. Keskialueen tunnottomuus liittynee juuri tähän samaan ilmiöön.

Moniin asioihin tottuu, esimerkiksi tehostimeen. Tehostamattomallakin ohjauksella tulee toimeen, mutta mukavuudenhalu on johtanut siihen, ettei auto enää mene kaupaksi ilman ohjaustehostinta.

Mielestäni ollaan hakoteillä, jos kuljettajan pitää ymmärtää jonkin auton osan oikea luonne. Ohjauksen tehtävä on kääntää pyöriä kuljettajan haluamaan suuntaan ja ennen kaikkea välittää kuljettajalle auton hallitsemiseen tarvittavaa ohjaustuntumaa eli palautetta.

Täysin sähköinen ohjaustehostin on hyvin uusi keksintö ja vasta kehityksensä alussa. Muutaman vuoden kuluessa näistä yleisesti havaituista ongelmista päästään varmasti eroon. Jos kokeilet vaikkapa jonkun Peugeotin hydraulisesti tehostettua ohjausta, niin huomannet kyllä eron tuntumassa sähköisiin. Mielestäni sähköhydraulinen tehostin, jossa sähkömoottori pyörittää hydraulipumppua tarvittaessa, on erinomainen välivaihe siirryttäessä täyssähköiseen tehostukseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.