Kysymys:

Tulikohan tehtyä isokin virhe, kun tuossa talvea varten vaihdoin autooni uuden jäähdytysnesteen ja mitat meni hiukan väärin. Yleinen suositushan taitaa olla, että glykolia ja vettä laitetaan kumpaakin 50 %, jolla saavutetaan n. 36 asteen pakkaskestävyys. Kävin varmuuden vuoksi huoltoasemalla mittauttamassa pakkaskestävyyden ja asentaja sanoi, että tämä neste kestää 46 asteen pakkasen, joten taisi tulla pikkuisen liian vahva liemi... Asentaja itse ei ottanut kantaa, onko tämä vaarallista.

Kysymys kuuluukin, että onkos tästä haittaa moottorille? Voiko jäähdyttimen tai lämmityslaitteen kenno kärsiä liian väkevästä seoksesta? Toimiiko moottorin jäähdytys nyt niinkuin pitää? Entäpä toimiiko sisätilojen lämmitys pakkasten aikaan? Miten käy ensi kesänä, kun lämpötilat ovat taas helteiset?

Entä onko tällaisella tee-itse -huoltomiehen virheellä eroa vanhojen valurautaisten ja nykyaikaisten kevytmetallimoottoreiden välillä? Pitäisikö minun vaihtaa tämä neste uudelleen ja nyt oikeilla mitoilla?

Tapio Ketonen:

Ei tullut mitään virhettä. Nyt ei tule ongelmia, vaikka tulisi eteen reissu Lappiin ja siellä iskisi päälle oikein kunnon pakkanen. Olihan siellä Kittilän Pokassa joku vuosi sitten yli 50 astetta pakkasta, ja yli 40 ei ole edes harvinaista.

Perinteinen pakkasneste eli etyleeniglykoli jähmettyy raakana -12 asteessa, mutta 54-prosenttisena se kestää -46 astetta. Ilmeisesti onnistuit tekemään juuri tuollaisen optimaalisen seoksen. Mitään käytännön eroa ei nesteen jäähdytyskyvyllä ole, kestää se sitten 36 tai 46 astetta. Nestettä ei siis tarvitse vaihtaa ennen aikojaan. Ja jos tulee lisäystarvetta, niin pelkän veden lisääminen riittää. Etu sekin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.