Kysymys:

Minulla on Belgiasta tuotu Audi Avant 100 -94 2.5 tdi. Belgiassa autoon on laitettu uusi moottorikin. Auto savuttaa tosi paljon mustaa savua. Tämä syntyy sillon kun auto joutuu töihin vejätyksessä, mäkiajossa, ohituksessa. Olipa kierokset mitkä tahansa. Tuntuu että kylmällä ilmalla auto pelaa paremmin.

Epäilivät että ilmamäärämittari on rikki? Onko mahdollista? mikä sen tehtävä on? voiko ottaa pois, kun kuulin et suomi pojan autossa sellaista ei ole.

Tapio Ketonen:

Olisin kyllä sitä mieltä, ettei tuossa Audissa vielä ole ilmamäärämittaria, joten sitä ei voi ottaa pois. Savutus johtuu tietenkin siitä, että kone saa liikaa polttonestettä tai liian vähän ilmaa, eikä ilmaa riitä polttonesteen kunnolliseen palamiseen.

Syy liian pieneen ilmamäärään voi olla ennen kaikkea tukkeutunut ilmansuodatin, mutta myös turbossa voi olla vikaa. Sen tehtävähän on työntää koneeseen enemmän ilmaa, jotta siellä voitaisiin polttaa enemmän polttonestettä ja näin saada enemmän tehoa.

Kolmas syy voisi olla ruiskutuspumpun viallinen säätö. Jos pumppu antaa liikaa polttonestettä, silloinhan kone savuttaa. Savutuksen alkaminen on aika tarkalla, pumppu yleensä on säädetty lähelle savutusrajaa. Jos syöttö lisääntyy vaikkapa pumpun kulumisen takia (kyllä, se yleensä menee juuri niin päin), silloin alkaa putkesta tulla savua.

Auto on paras viedä dieselkorjaamolle tutkittavaksi. Sehän ei mene tuollaisenaan katsastuksen savutusmittauksesta läpi, eikä liika syöttö tee muutenkaan koneelle hyvää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.