Kysymys:

Onkohan autoja koskevat määräykset liian kireiksi vedettyjä, tehtaat liian nuukia vai eikö todellakaan monillakaan merkeillä olekaan sitä tietoa & taitoa tehdä tämän varmempia uusia autoja vaikka niin yritetään uskotella valtavan kalliilla mainoskampanjoilla?'

Ja silti autot on aivan mahdottoman kalliita, tällä rahalla kyllä odottaisi huomattavasti parempaa vastinetta kovalla työllä ansaitsemilleen rahoille!
Joka merkillä on jotain ongelmakohtia, toisilla useitakin, kalliita korjauksia joudutaan tekemään kun on vaihdettava niin isoja osakokonaisuuksia jne.

Eipä houkuta ostamaan käytettynäkään enää näitä uudempia liian vaikeita autoja, ne on järjettömän kalliita ylläpidettäviä kun alkaa tulla korjauksia.
Ei siis myöskään hyvältä näytä autoilun tulevaisuus, ennustan että autoilu tulee yllättävän pian kuolemaan lähes pois liian kalliina "harrastuksena", useimmille auto on vain liikumisväline ja kun se on tekemällä tehty näin kalliiksi, kannattaa jo rueta etsimään halvempia liikkumismuotoja tai lopettaa liikkuminen lähes kokonaan.

Autoilukin siis ensin kallistui kallistumistaan kunnes kaatui kokonaan pois...

Tapio Ketonen:

En sitten oikein tiedä, miten varmoja niiden uusien autojen pitäisi olla. Ei tuolla tien päällä kovin usein näy tielle jääneitä uusia autoja. Tuota ikää on jo sen verran, että muistan mainiosti, millaisia ne kehutut "vanhan hyvän ajan" autot olivat. Kyllä ongelmat tienpäällä olivat paljon yleisempiä.

Se ero oli nykyiseen, että jos osasi korjata, auton sai useimmiten liikkeelle, kunhan vain mukana oli edes joitakin työkaluja. Nyt saa olla mukana vaikka millainen pakillinen kaluja, mutta jos auto väsähtää, sen pellin alle on aika turha mennä ihmetelemään.

Kyllä kai viat per ajokilometri sentään ovat nykyisin paljon harvinaisempia kuin vaikkapa 30 vuotta sitten. Autojen laatu ja toimintavarmuus on siis aika hyvä, vaikka viat tietenkin ovat aina kiusallisia. Kalliit osakokonaisuudet tietenkin toisaalta nostavat kuluja, mutta toisaallta ne taas laskevat työkustannuksia. Autoaan korjaamolla korjauttavan kannalta tilanne siis lienee aika lailla tasoissa, itse tekevää kalliit kokonaisuudet tietenkin harmittavat.

Tuo autoilun kuolema ei mielestäni ole kovin lähellä. Muistan erinomaisen hyvin, kun vuoden 1973 energiakriisi loihti esiin noita autoilun loppumisen ennustajia. Bensan hinnan kallistuminen sai monet väittämään, että jos bensan hinta ylittää jonkun rajan, niin sitten ajo loppuu.

Fiat mainosti 126-malliaan kysymällä: Millä ajat, kun bensa maksaa kaksi markkaa litra? Tuo hinta kuulosti aivan kamalalta 1974, mutta muutaman vuoden päästä se oli jo istoriaa. Eikä autoilu siitä mihinkään loppunut. Ei se siis lopu korjauskuluihinkaan, kaiken kukkuraksi kun ne ovat suhteessa pysyneet hyvinkin kurissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.