Kysymys:

Tutkin taannoin autoani, siis Opel Omega -89 2.0i GLS. Ja kysynkin nyt että onko kyseisessä varustelusarjassa aina ABS-jarrut? Omassani on nimittäin sulake mokomille, mutta itse ABS:n toiminnasta ei ole tietoakaan. Eli jarrut toimivat aivan tavallisten jarrujen tapaan.

Suurin ongelma lienee se, että kohta on katsastus edessä ja mietin että meneekö autoni siitä läpi. Mielessäni kävi vaihtoehto, että olisiko mahdollista saada leima ilman ABS-jarruja mikäli ne eivät ole vakiona näissä autoissa. Asiaa mutkistaa se, että auto on ollut minulla kesäkuusta, enkä tiedä miten edellinen katsastus on mennyt (siis ABS vai ilman). Lisäksi auton rekisteritunnus on muutettu jokin aika sitten eikä siinä taida olla alkuperäistä moottoria. Että josko jarruihin olisi samalla kajottu ja tehty sen jälkeen muutoskatsastus tavallisille jarruille.

Tapio Ketonen:

Sulakerasiassa on yleensä ainakin paikka suunnilleen kaikille mahdollisille varusteille riippumatta siitä, onko autossa niitä vai ei. Jos autossa ei ole sitä julmetun isoa ABS-keskusyksikköä, niin aika todennäköisesti siinä ei ABS-jarruja ole koskaan ollutkaan. Vielä varmempi tunnistuskeino on rekisteriotteen kohta jarrut. Jos siinä on merkintä NAP, se tarkoittaa, että autossa on tavanomaiset nestejarrut alipainetehostimella. Jos merkintä on NAPL, jarruissa on lisäksi lukkiutumisen estojärjestelmä eli ABS.

Muutoskatsastuksesta pitäisi olla rekisteriotteen Muutoskatsastus-kohdassa päivämäärämerkintä, jos sellainen on autolle tehty. Ajoneuvorekisteristä taas selviää, millainen muutos on tehty. Eiköhän se katsastus siis suju jarrujen

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.