Kysymys:

Missä vika?
VW Transporter 1.6td moottori paukuttaa, n.1000km sitten uusi syl kansi, uudet venttiilit ja suuttimet. Ajoitus kohdallaan ja suuttimet ok.

Käy tyhjäkäyntiä nätisti, öljynpaine ok, mut kun nostaa kierroksia, alkaa paukuttaa. Käy silti suht tasaseen, vesipumppu ja laturi ei syynä. Nokka-akseli ok,venttiilinjousi poikki??

Tapio Ketonen:

Vaikea sanoa mitään itse kuulematta sitä paukutusta. Venttiilien ajoitus kuitenkin tuntuisi todennäköisimmältä syyltä. Miksei toki venttiilinjousikin voisi olla syynä.

Mutta miten se ajoitus on laitettu kohdalleen? VW:n ajoituksiahan EI saa kohdalleen pelkillä hammashihnapyörien asentojen merkkaamisilla.

Tämä seuraava on muistelua, se siis ei ole tarkka ohje. En ota sen oikeellisuudesta mitään vastuuta.

Nokka-akselin ajoitus meni muistaakseni niin, että laitetaan ykkössylinteri yläkuolokohtaan, avataan nokka-akselin hammashihnapyörän kiinnityspultti ja lukitaan nokka-akseli erikoistyökalulla säätöasentoon. Sitten laitetaan ruiskutuspumpun hammashihnapyörä aluksi merkin kohdalle ja asennetaan hammashihna paikoilleen. Kun hihna on paikoillaan, kiristetään hammashihnan kiristin ja nokka-akselin hihnapyörän kiinnityspultti.

Sitten on vuorossa ruiskutuksen ajoitus. Ruiskutuspumpun päässä keskellä oleva tulppa avataan ja heittokellolla mitataan männän liikettä. Ruiskutuspumpun kolmea kiinnityspulttia löysätään ja pumpulle haetaan sellainen asento, että kun ykkössylinteri on yläkuolokohdassa, pumpun mäntä on liikkunut ulospäin säätöarvoissa ilmoitetun määrän, muistaakseni noin 0,88-0,92 mm. Moottoria saa pyörittää vain sen normaaliin pyörimissuuntaan, eikä tietenkään nokka-akselin pultista!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.