Kysymys:

Minulla on 2003 mallinen saksalainen auto. Siinä on ns. longlife öljyt. Nyt niillä on ajettu 24000 km. Aina kun tulee kylmää niin mm. öljykorkkiin ja tikkuun muodostuu vaaleaa ns. kylmälimaa.

Ajan joka päivä autolla ja kone lämpiää täysin moneen kertaan. Vuodessa tulee 30.000 km. Onkohan niin että nuo uudenajan öljyt eivät toimikkaan kylmässä vaan vanha -70 luvun ilmiö liittyy niihin?

Olen tietoinen että mm. vw ja eräissä muissakin merkeissä koneita on mennyt huohottimen jäädyttyä. Yleensä nuo jäätyvät merkit juuri käyttävät longlife öljyjä. Oliskohan yhteyttä? Voisko testata?

Tapio Ketonen:

Kylmäliman muodostuminen ei liity öljylaatuihin, sillä se johtuu vesihöyryn tiivistymisestä vedeksi öljytilojen seinämiin. Nykyisin useimmat merkit käyttävät noita pitkien vaihtovälien öljyjä.

Bensiinin palaessa syntyy hiilidioksidin lisäksi myös vesihöyryä, ja jos moottorin seinämät ovat kylmät, höyry tiivistyy muodostaen öljyn kanssa harmaata limaa.

Huohottimen jäätyminen taas johtuu siitä, että vesihöyry tiivistyy vedeksi huohotinputkessa, ja vesi pääsee jäätymään tukkien lopulta huohotuskaasujen pääsyn imupuolelle. Jäätymistä on ilmennyt etenkin Volkswagenin 1,4-litraisissa alumiinimoottoreissa, ja myös Citroënien ja Peugeotien moottorien monimutkaiset huohotinjärjestelmät ovat kärsineet ongelmasta.

Huhottimen jäätyminen on johtanut moniin vaurioihin. Kun mäntien ohi kampikammioon päässeet kasut eivät ole päässeet purkautumaan, kampikammioon on noussut painetta. Se on ajanut öljyt ulos moottorista yleensä mittatikun kautta. Ja kun öljyt ovat poistuneet, voitelukin on lakannut.

Jos vielä kuski on ihmetellyt, että mitähän tuo punainen merkkivalo kojelaudassa tarkoittaa ja jatkanut ajamista, niin homma on ollut sillä selvä. Tilanne olisi voitu pelastaa, jos kone olisi heti öljyvalon syttyessä sammutettu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.