Kysymys:

Tästä aiheesta riittää mielipiteitä, mutta tiedätkö onko tähän olemassa faktaa..
kun väitetään että Saksasta tuoduilla autoilla on seuraavat puutteet:
ei riittävää lämmityslaitetta, akkua, laturia etc.

Itselläni on ollut käsitys että ainakin 2000 vm ja eteenpäin olevat mallit on samanlaisia esim. Saksassa/Suomessa.

Tapio Ketonen:

Lämmityslaitteen rakenteessa ei saksalaisissa autoissa tiettävästi ole eroja Saksaan tai Suomeen uutena myytyjen välillä. Moottorissa voi olla hieman löysempi termostaatti, siellä kun ei talvitermostaatti ole yhtä tärkeä kuin meillä.

Akku on yleensä pykälää pienempi kuin Suomessa on tapana, mutta tuolla nyt ei ole suurempaa merkitystä, sillä ensinnäkin kunnossa oleva pienempikin akku riittää, ja uuden oikean kokoisen akun saa muutamalla kymmenellä eurolla. Kulutustavaraahan akut ovat. Dieselin herättely paukkupakkasesta toki vaatii aika isoa akkua, hehkutus ja starttaus vievät paljon sähköä.

Laturin koossa tuskin on nykymalleissa eroja. Muistelen, että vanhoissa diesel-Mersuissa oli Suomeen tilatuissa autoissa pykälää tehokkaampi laturi, mutta ei silläkään ollut käytännön merkitystä. Kovalla pakkaskelillä näet ei akun varaustilaa saada suuremmalla laturin teholla paranemaan, sillä akun virranottokyky on tuolloin hyvin rajallinen.

Ehkä kouriintuntuvin - tai paremminkin takapuoleen tuntuvin ero Suomi- ja Saksa-autoilla on istuinlämmittimen puuttuminen. Sitä ei yleensä germaanien käytössä olleissa autoissa ole. Taannoin tuomamme Mondeo oli tästä miellyttävä poikkeus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.