Kysymys:

Voisitko kertoa minä verran pitäisi maksaa veroa jos tuo saksasta suomeen n.15 vuotta vanhan mersun niin mikä on veroprosentti, vai voiko autoa ostaa ulkomailta tax-freenä? Tätä tietoa ei meinaa löytyä mistään.

Tapio Ketonen:

Itse auton tuonnista ei tarvitse maksaa veroa sentin vertaa. Veron maksaminen alkaa vasta, jos auton haluaa rekisteriin. Ja jos autolla ajaa veroa maksamatta, sitten menee verojen lisäksi myös sakkoa ja lisäveroa.

Autoveron määrä on määritelty Autoverolaissa (1482/1994) erittäin tarkkaan. Laki löytyy Finlexistä (www.finlex.fi), palvelu vaatii maksuttoman reksiteröinnin. Jos olisit lukenut Tuulilasia, tietäisit asian oikein hyvinkin, mutta tehdäänpä nyt pieni pikakertaus.

Autovero määräytyy uuden vastaavan automallin verotusarvon perusteella. Eli etsitään vastaava automalli ja sille veroton hinta jossakin päin Eurooppaa, vaikkapa Saksassa tai Suomessa. Saksassa kauppojen hinnoissa on mukana 16 % suuruinen alv, se vähennetään. Muuta veroa siellä ei olekaan.

Verotusarvo on tuo hinta lisättynä rahtikuluilla. Verotusarvosta vähennetään 770 euroa. Lisäksi siitä vähennetään 760 euroa, jos auto on varustetu vähäpäästöisellä ottomoottorilla, dieselistä ei tätät vähennystä saa. Näin on saatu autoveron määrä.

Käytetystä autosta maksettavaa veroa alennetaan monimutkaisen taulukon mukaan. Laitan tähän suoran lainauksen Autoverolain 7 pykälästä:

Käytettynä maahan tuodusta ajoneuvosta kannetaan vastaavan uuden ajoneuvon vero alennettuna 0,6 prosentin määrällä käyttökuukautta kohden kultakin ensimmäiseltä sadalta käyttökuukaudelta ja tämän jälkeisiltä sadalta käyttökuukaudelta 0,9 prosentin määrällä käyttökuukautta kohden veron kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta sekä edelleen tuon jälkeisiltä käyttökuukausilta 0,4 prosenttia veron kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta.

Käyttökuukausiksi luetaan ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta tai rekisteröinnistä kuluneet täydet kalenterikuukaudet. Jos ajoneuvon ensimmäistä rekisteröintiajankohtaa tai ensimmäisen käyttöönoton ajankohtaa ei voida luotettavasti selvittää, käytössäoloaika luetaan valmistusvuoden päättymisestä. Jos ajoneuvoa on ilmeisesti käytetty liikenteessä poikkeuksellisen vähän, veroa alentavina huomioon otettavien käyttökuukausien lukumäärä voidaan todennäköiseen käyttömäärään perustuvalla arviolla vahvistaa alemmaksi kuin mitä ensimmäisen käyttöönottoajankohdan mukaan laskettavien käyttökuukausien määrä olisi.

Autoveron määrä siis lasketaan auton iän perusteella. Jos se on esimerkiksi tasan 15 vuotta eli 180 kuukautta, autoverosta vähennetään 80,59 %.

Kun maksettavan autoveron määrä on saatu selville, siihen lisätään vielä arvonlisäveroa 22 %, siis veroa verosta! Kaikkiaan tämä saa aikaan, että tuonti kannattaa korkeintaan vanhojen mutta hyvin säilyneiden diesel-Mersujen kohdalla, ei välttämättä edes silloinkaan.

Tilanteeseen tulee kuitenkin muutos syyskuun 19. päivänä. Tuolloin EY-tuomioistuin antaa ratkaisunsa Suomeen käytettynä tuotujen autojen verotusta koskevassa asiassa. Ilmeisesti samoihin aikoihin hallitus antaa eduskunnalle esityksen joko uudeksi autoverolaiksi tai autoverolain muuttamisesta. Käytettyjen autojen tuonnin yhteydessä perittävä vero tulee laskemaan, mutta miten ja mihin vastaava verorasitus sitten siirtyy, kas siinäpä kymmenen pisteen kysymys, johon vielä toistaiseksi vastauksen tietävät vain harvat ja valitut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.