Kysymys:

Opel Astra -00, 1.6. Mikä mahtaa olla vikana, kun moottori lämpenee mutta vain 80 asteeseen ja laskee heti valoihin tultaessa? Saattaa jopa kesken ajon heilahdella 0-80 välillä. Onko vika termostaatissa vai missä.

Öljykorkkiin kertyy vettä ja öljy muuttuunut kermaiseksi, mutta vain korkissa ja korkin reunoilla sisäpuolella, tikun päässä normaalia ja vaihdon yhteydessä ei havaittu mitään muutoksia.

Onko netissä mitään sivua jossa olisi termostaatin vaihto-ohje kyseiselle autolle?

Tapio Ketonen:

Kyllä tuo voisi hyvinkin olla termostaatista johtuvaa. Jos se vuotaa, lämpötila askee, kun lämmön tuotanto vähenee eli tyhjäkäynnillä.

Öljytulppaan ja venttiilikoppaan syntyvä kylmälima on lyhyessä ajossa normaali ilmiö. Mäntien ohi pääsevissä palamiskaasuissa on runsaasti vesihöyryä, joka tiivistyy kylmissä pinnoissa vedeksi. Vasta jos kone saadaan todella kuumaksi, tuo tiivistynytkin vesi saadaan häipymään.

Korjausohjeita netissä on perin vähän, en ole ainakaan löytänyt. Mutta osoitteesta www.alfamer.fi voit tilata korjausoppaan, josta tuo ja monen monta muutakin asiaa käy selville. Oppaan hinta lienee jossakin 25 euron tietämissä, se säästyy jo sillä, että oppaan ansiosta jää vaikkapa jokin muovinen sisäverhouksen osa rikkomatta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.