Kysymys:

Tuotin saksasta vuoden 1998 volvon. Juttua olen kuullut, että moinen pitäisi heti ruosteenestokäsitellä, jotta kestäisi Suomen talven ja suolat. Näinkö on? Minkä verran moinen tulisi noin maksamaan alan paikassa?

Tapio Ketonen:

Ei se Saksassa ajettu sen heikommin kestä Suomen olosuhteita kuin muutkaan Volvot, yhtä hyvä tai huono se käsittely on kaikissa. Kaikkiaan olen ihmetellyt kovasti niitä väitteitä, jotka kertovat mikä mitäkin legendaa Saksa-autojen huonoudesta. Kuulemma niissä ei ole latureita, ei lämmityslaitteita, ei akkuja, ei ruosteenestoa...

Totuus on, että Saksassa viisi vuotta ajettu auto on koriltaan ja etenkin alustaltaan paljon paremmassa kunnossa kuin yhtä pitkään Suomessa ajettu. Varustetasossa on toki eroja, kaikissa ei ole takalistonlämmittimiä, ajovalopesimet ovat harvinaisia ja niin edelleen, mutta merkittäviä eroja ei yleensä ole. Talvi on talvi Saksassakin.

Mutta asiaan. Viisi vuotta vanha auto kannattaa vielä ruosteenestokäsitellä, sillä yksi käsittely jatkaa auton ikää monta vuotta. Käsittelyjä on monen hintaisia, mutta kyllä siihen nykyisin taitaa mennä noin 400-600 euroa, vaikkei mitään superhyperekstra-käsittelyä ottaisikaan.

Noin vanhaan autoon ei kannata teettää takuukäsittelyjä, eivätkä liikkeet takuuta enää annakaan. Sen takuun merkitys on kyllä aika pieni, jos käsittely on tehty kunnolla, takuuta ei tarvita. Kun jälkikäsittely täydentää tehdaskäsittelyä, suojaus tulee todennäköisesti aika hyvään malliin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.