Kysymys:

Olen hankkimassa nelivetoista autoa, jolla pitäisi pystyä vetämään purjevenettä ja traileria (yhteispainoltaan 1600-1700 kg). Millainen nelivetojärjestelmä on tähän paras ajatellen sitä, että auton pitäisi kyetä kiskomaan lasti jyrkältä rampilta ylös ja toimia vetoautona tarvittaessa pitkilläkin siirtomatkoilla?

Tapio Ketonen:

Paras on ilman muuta iso ja raskas maasturi, jonka neliveto voidaan kytkeä kiinteästi päälle ja jossa on hitaat maastovaihteet. Sillä paatti nouisee huonommastakin eli jyrkemmästäkin luiskasta. Iso maasturi on myös tanakka veturi maantiellä.

Mutta jos se trailerin veto ei ole päätyö eikä vene aivan julmetun suuri, niin kyllähän tavallinen isompi henkilöautokin nelivetoisena on maantiellä aivan riittävä ja ennen kaikkea mukavampi ja taloudellisempi. Myös kaupungissa maasturi saattaa olla hieman kankea.

Jos hankit lisävarusteeksi sähkövinssin, jonka avulla voit vetää ylös tai laskea trailerin veneineen, niin maastovaihteetkaan eivät ole tarpeen. Sähkövinssi kiinnitettynä asennuslevyyn, joka kiinnitetään vinssauksen ajaksi vetokoukkuun, vetää melkoisen paatin. Auto pysyy paikoillaan vaikkapa siten, että toinen henkilö polkee jarrua ja toinen hoitelee vinssiä. Seisontajaru kun vain yhteen akseliin vaikuttavana ei välttämättä jaksa pitää autoa paikoillaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.