Kysymys:

Minkälaisia laskutoimituksia välirahaa laskiessa autokauppias tekee käytettyä uuteen vaihtaessa, kun tuntuu välillä hintahaitarin venyvän palkeet paukkuen. Onko kauppiailla joku liikkeen asettama "alennuskerroin" systeemi käytössä jota voi tapauksen mukaan venytellä?? Vai miten??

Tapio Ketonen:

Välirahan laskeminen on aina enemmän tai vähemmän uhkapeliä. Myyjä arvioi, miten paljon hän voisi saada vaihdokista. Haitari venyy ja paukkuu sen mukaan, miten menekkiä sattuu olemaan - tai miten myyjä arvelee sitä olevan.

Jos tarhassa on jo muutama samanlainen auto, seuraavasta ei kovin paljon tarjota. Tätähän se kysynnän ja tarjonnan laki tarkoittaa. Joskus uusien mynnissä saattaa olla joitakin palkkioita, jotka houkuttelevat kauppiasta tekemään kauppaa vaikka katteista tinkimällä. Se saattaa kokonaisuuden kannalta olla järkevää, vaikka yksittäistapauksessa merkitseekin heikompaa tuottoa.

Peruslaskutoimitus on kuitenkin aina yksinkertainen. Lopputuloksen pitää olla sellainen, että kun sisään tulleesta rahasta on maksettu kulut, palkat ja pääomakulut, rahaa pitää vielä jäädä jäljelle. Muuten tulee pankrotti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.