Kysymys:

Jos vaihdan akun autooni, niin neneekö sytytyssysteemit ja abs johonkin perustilaan ja katoaako kaikki kertynyt data? Pitääkö auto viedä merkkiliikkeeseen testeriin ja ladata uudet ohjelmat?

Tapio Ketonen:

Vikamuistiin kertynyt data kyllä katoaa, mutta eipä tuo haittaa, jos autossa ei ole ollut mitään mystisiä ongelmia. Lähinnä radion turvakoodi voi tuottaa ongelmia, sillä jos sitä ei ole tiedossa, radiota ei saa uudelleen soimaan virtakatkon jälkeen. Myös radion asemien ohjelmointi yleensä katoaa. Muuten akun vaihtaminen ei edellytä mitään kummallisia toimenpiteitä.

Tuohon turvakoodihommaankin akkuliikkeillä on kikkansa. Se on se, että autoon syötetään jotakin muuta kautta jännitettä. Sitten irrotetaan akku, ensiksi miinusnapa ja sitten plusnapa. Plusnapa eristetään huolella, ettei se ota kiinni koriin. Sitten vaihdetaan akku ja kiinnitetään se. Kaapeleista kytketään normaaliin tapaan ja erityisesti oikosulkua välttäen ensiksi pluskaapeli, sitten miinus. Lopuksi jännitesyöttö irrotetaan. Näin ohjelmointikin säilyy ennallaan.

Vaikka akkua vaihdettaisiin aivan tavalliseen tapaan eli katkaisemalla kaikki sähköt, silti kaapelien irrotusjärjestys on aina se, että ensiksi irrotetaan miinusnapa, sitten plusnapa. Kytkeminen pitää tehdä siten, että ensiksi kytketään pluskaapeli ja viimeksi miinuskaapeli.

Niin että miksi tämä järjestys? Jos pluskaapelia kytkettäessä työkalu osuukin koriin tai muuhun maadotettuun osaan, se iskee kipinää, jos miinuskaapeli on kiinni. Akkua ladattaessa siitä voi päästä ulos vetykaasua, joka on erittäin räjähdysherkkää. Pienikin kipinä voi sytyttää kaasun ja räjäyttää akun. Happojen roiskuminen silmille voi olla tosi vaarallista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.